Українська література -7а, 7 бкл.

 7а кл. Дата: 11.01

7б кл. Дата: 15.01

ТЕМА: Григір Тютюнник . Біографія письменника. Повість "Климко". Автобіографічна основа твору.

"Я сприймаю те, що мене оточує, і те, що діється навколо мене, спочатку почуттям, серцем, а вже потім усвідомлюю розумом – тобто страждаю двічі з одного приводу. Боже, як важко».

                                           Григір Тютюнник

1. Прочитайте біографію Тютюнника за підручником ( стор. 143-144).

2. Ознайомтеся з матеріалом.

Григір Тютюнник цікаві факти Григір Тютюнник народився в родині селян, його батька було заарештовано органами НКВС, коли йому було лише 6 років. Григір Тютюнник прожив тяжке сирітське життя. Знав, що влада знищила його батька.

 Переслідували і його самого. Усе життя жив завжди з натугою. Так, тяжко переживав, коли його твори препарувала цензура.
З майбутньою дружиною Марією познайомився в університеті. Вона навчалась на відділенні української філології, а Григір вчився на відділенні російської філології. Він спочатку говорив і писав російською, але згодом почав писати лише українською. У них народилося двоє синів – Михайло, Василь. Григір не любив сидіти в Києві, мандрував по дальніх дорогах і селах. Бо там можна було почути справжню українську народну мову.

У Спілці письменників його не любили за прямоту. У 1974 рік, почалися арешти української інтелігенції. Тютюнника занесли до “чорного” списку, усім видавництвам наказано ніде не згадувати його ім’я. Якось, коли був в опалі, у нього вихопилося: “Так я ж написав тільки напівправду життя — і мене викидають з літератури. А якби я написав усю правду, то що — мене вбити треба?”

Секрет успіху Григора Тютюнника.

 Один молодий автор почав просити, щоб Григір Михайлович поділився секретами творчості. “Ніяких секретів нема”, — каже Тютюнник. — “Я прочитав вашу новелу “Іван Срібний”. Як усе там природно, просто не можна відірватися”, — говорить молодик. — “Слухайте, голубе, я знаю ваш рід, ви ніколи не знали нестатків. Ви ніколи не мерзли серед голого степу в завірюху, коли йдеш на свиноферму. А йдеш туди, бо там твоя тьотя зварить картоплі свиням, то й тобі щось перепаде. І ти йдеш, бо вдома — ні крихти. Ви не зрозумієте цього, бо такого не пережили”. 

 “Та все ж таки секрети творчості є?” “Є! — з притиском каже Григір. — Передаю секрет: біль. Повна душа болю“.

У 1968 р. «Літературна газета» оголосила всесоюзний конкурс на краще оповідання. Григору Тютюннику було присуджено премію за оповідання «Деревій».

Письменнику присвячено одну з вітрин Музею однієї вулиці. В середині 1960-х років він мешкав на Андріївському узвозі. В музеї виставлені автографи Григора Тютюнника, листи до друга, колекція оригінальних світлин.

За мотивами його оповідання «Син приїхав» створено фільм «Скляне щастя» (1981), за однойменною повістю автора й творами «Дід Северин» і «Вогник в степу» — кінокартину «Климко» (1983), 1993 р. екранізовано його твір «Три плачі над Степаном».

На громадських заходах, вечорах, застіллях Григір завжди був у центрі уваги. Розповідав історії — сумні та смішні. А це були роки страху і доносів. Ми знали, що наші розмови прослуховують, тому були обережні у висловлюваннях. "На кожного Авеля по три Каїни", — казав Григір.Він був справжнім вулканом. В суспільстві  бачив жахливу прірву між словом і ділом.  Ніколи не йшов на компроміси, ненавидів пристосуванців, наживав собі ворогів. Та за всієї зовнішньої сили й мужності, у душі він був незахищеним і вразливим.


                      3. Перегляньте презентацію


 4.  Прочитайте  афоризми Г. Тютюнника.

Запишіть у зошит 8 улюблених афоризмів. 

Афоризми

  •        Немає загадки таланту. Є вічна загадка любові.
  • Життя справді складне, і єдиний у нього підручник — досвід.
  • Щоб шанувати, треба мати талант; щоб заздрити, таланту не треба.
  • Знати людину глибоко — страшно.
  • Іноді я відчуваю людину, як рана — сіль.
  • Людина, що знехтувала добром інших, зневажила його в собі.
  • Сердяться слабкі душі, сильні — ненавидять або прощають.
  • Чоловіки! Ви проклинаєте жінку і боготворите матір. Чи немає в цьому суперечності?
  • Не суди по генералу про життя солдатів.
  • Шукати гармонії всезагальної — шукати на денному небі зірки.
  • Вам не вистачає ріки, а мені й краплі достатньо.
  • Істина приходить надто пізно і дається надто болісно, щоб радіти її відкриттю!
  • Образа притаманна слабким.
  • Найстрашніше для людини — сама людина.
  • Любов — це одне з найкращих психічних захворювань.
  • Найздібніша людина та, яка зуміє вчасно і точно визначити свої здібності.
  • Графоман сидить у кожному письменнику, і талановитий той, хто вміє примусити себе замовкнути.
  • Мрія дає нуль, якщо її не зробити життям.
  • І захотілося раптом, щоб коли помру, крізь прах мого серця проріс дубовий корінь, а з нього вимахав могутній дуб і щоб гілля його пішло на кілки — бити тупих і немічних серцем людей.
  • Зустріч з величчю робить нас скромнішими.
  • Кожен письменник обирає тему найближчу, найріднішу його життєвому досвідові і – неодмінно – своєму ідеалові людини в тому часі, у якому він живе. Найдорожчою темою, а отже й ідеалом, для мене завжди були і залишаться доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах.
  • Читати - найдешевше і найкорисніше задоволення на Землі.
  • Якщо тебе ніколи не охоплювало бажання обійняти всю землю, приласкати бродячого собаку, підняти з землі зірваний листок і цілувати його — значить ти ще не любив.
  • Дивно: прочитаєш книгу і шкода з нею розлучатися. За наступну братися навіть не хочеться.
  • Краще різка відвертість, ніж зрадницька мовчанка.
  • Хороша книга та, після якої відчуваєш, що порозумнішав або став краще.
  • Мій секрет творчості: біль. Повна душа болю.
  • Так я ж написав тільки напівправду життя — і мене викидають з літератури. А якби я написав усю правду, то що — мене вбити треба?
  • Вам не вистачає ріки, а мені й краплі достатньо.


      Повість «Климко» має автобіографічний характер. В 1942 році через голод та дослухавшись поради знайомих, письменник у віці 11 років пішов до матері на Полтавщину пішки.

       

      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: ПРОЧИТАТИ 

      ПОВІСТЬ "Климко".



       7а кл. Дата: 12.01

      7б кл. Дата: 13.01

      ТЕМА:  Повість "Климко".Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних.

      Урок на платформі ZOOM


      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: ВИКОНАТИ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 

      https://demchenko15.blogspot.com/p/7_52.html



       7а кл. Дата: 18.01

      7б кл. Дата: 22.01

       ТЕМА: ІДЕЯ САМОПОЖЕРТВИ. ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ КЛИМКА


      Людина ціниться по тому,

      Чи вона зробила, що могла,

      Скільки сил у неї вистачало,

      Щоб на світі більше щастя стало


      1. Актуалізація опорних знань:


      Альтруїзм  - безкорисливе піклування про благо інших і готовність жертвувати особистими інтересами.

      -Самопожертва – героїзм, смерть, необдуманий вчинок, вдячність, любов.

      Чи можна словами М.Луківа (епіграф) охарактеризувати головного героя?Художній твір – це певна система, і все в ній підпорядковано зясуванню задуму автора – розкриттю образів, ідеї.

      Автор використовує такі прийоми , щоб створити образ в художньому творі:

      1. Портрет.

      2. Пейзаж.

      3. Мовлення героя.

      4. Авторська характеристика.

      5. Характеристика героя іншими персонажами.

      6. Вчинки за різних обставин.

      2. Характеристика героя твору. Робота в  зошиті( протягом уроку).

       Запишіть риси зовнішності хлопчика, риси його характеру.


      Образ Климка

      1. Імя

      Климко

      2. Вік

      10 -11 років

      3.Освіта

      Початкова

      4.Рідні, друзі

      Дядько Кирило, Зульфат, вчителька…

      5.Риси зовнішності

       

      6.Риси характеру

       


       Г.Тютюнник детально не описує рис обличчя героя.Зверніть увагу, що він наділив Климка саме синіми, а не карими, сірими, зеленими очима. Адже Г.Тютюнник велику увагу приділяє очам. Спекулянт наділений кам’яними очима, бабуся, якій хлопчик подає милостиню, вилинялими, вологими, звірятко гадалки мало дрібні, хитрі очі, а Климко – сині.

      Вчинки  за різних обставин.

       Ніщо повніше не скаже про людину, як її вчинки.

      Г.Тютюнник писав: «Мені потрібен факт, який максимально виразить мого героя». Давайте пригадаємо пять ключових епізодів повісті, в яких найяскравіше виявляються риси характеру героя.

      1. Зустріч із вчителькою на базарі.

      2. Облога у Словянську.

      3. Лікування у тітки Марини.

      4. Милостиня бабусі.

      5. Постріл на станції Дебальцево.

           Назвати провідні риси характеру. Що спонукає героя допомагати людям? 

      Дослідити таке: як говорить Климко, які риси вдачі виявляються в його мовленні?

      Запишіть у таблицю риси характеру Климка.

      3. Пейзаж

      Тютюнник надавав деталі неабиякого значення. Він писав: «Класичний аналіз психіки в наш час не пройде, потрібна деталь…» У його описах небо то бузкове, то червоно-вогненне. Автор використовує пейзаж, щоб охарактеризувати свого героя Климка.

      4. Підсумок уроку


      - Чи мав герой негативні риси характеру?

      - Чому ж тоді автор свою повість закінчує смертю Климка? Чому такий герой гине?

      - Чому ж тоді Г.Тютюнник, який ставив собі за мету відтворювати реальні картини життя, створив образ нереальної людини?

      Напевно,  щоб ми прагнули бути схожим на нього, виховувати в собі ці якості.

      Автор в образі Климка втілив провідну рису характеру  ідею самопожертви.

      - Григір Тютюнник вірив, що якби в нашому суспільстві було б побільше таких людей, як Климко, які б не тільки споживали, а й віддавали, то ми б з вами жили в іншому суспільстві, у розвиненій країні і були б щасливі.



      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :

       

      1. Виконати тестові завдання 

      https://demchenko15.blogspot.com/p/7_52.html


       2. НЕ ОБОВ'ЯЗКОВО, ЗА БАЖАННЯ


      СТВОРИТИ ЛЕПБУК 


      АБО БУКТРЕЙЛЕР ЗА ТВОРОМ "КЛИМКО."



      -     7а кл. Дата: 19.01

      7б кл. Дата: 20.01

       ТЕМА: УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. 

      Г. ТЮТЮННИК "ВОГНИК ДАЛЕКО В СТЕПУ".

      Урок на платформі ZOOM


           «Вогник далеко в степу»  

      Героєві Павлентієві пощастило вижити під смертоносним гра­дом війни. Але як жити далі? Хату розірвало бомбою, батько загинув на фронті. Нема в що одягнутись. Павлентій вступає до ремісничого учи­лища, бо там давали не тільки професію, а й сяку таку одежину (навіть шкарпетки, які багато хто із підлітків одягнув вперше у житті) та пайку хліба з сіллю. Павлентія насправді звати Павлом. Та він сам себе так назвав «для солідності». Він невисокого зросту, слабосилий, але добрий і делікатний. У почуттях і думках набагато доросліший, ніж мало б бути на його вік. Училище розташоване у райцентрі, а хлопці живуть у селі. Ходити треба щодня і не один кілометр степом — у темряві, у непогоду, ще і вовків розвелося вдосталь. Та і серед людей вони теж не перевелися.

       Ця повість — ніби відрізок із життя самого письменника. Мабуть, тому вона і вийшла такою щемкою і хвилюючою. Чита­ючи її, не один раз стисне горло, а на очах виступлять сльози, хоча в повісті все тихо й мирно, герої її сторінок молоді й здо­рові, а деякі епізоди написані з тонким гумором. 


      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

      Опрацювати статтю "Художня деталь"( теорія літератури) - стор.181 

      Тестові завдання 1-3 стор.181-182(усно).


      Вітаю!4-чверть розпочато.Бажаю успіхів!

       
      УВАГА! ПРОЄКТ! 
      ЗАВДАННЯ (А, Б, В) ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ І КРЕАТИВНИХ (НЕ ОБОВ' ЯЗКОВЕ ДЛЯ ВИКОНАННЯ).
      ГАРНО ВИКОНАНА РОБОТА БУДЕ ЗАРАХОВАНА ЯК ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА.

      ТЕРМІН ВИКОНАННЯ  : ДО 16 КВІТНЯ(здавати роботу особисто, після карантину). ЗА БАЖАННЯ, МОЖНА ВИКОНАТИ ДЕКІЛЬКА РОБІТ. УСІ БУДУТЬ ОЦІНЕНІ.

      А) СТВОРИ ВЛАСНИЙ БУКТРЕЙЛЕР, ПРЕЗЕНТАЦІЮ У ВИГЛЯДІ СКРАЙБІНГУ, ЛЕПБУК  З ТЕМИ"Русалонька із 7-в, або Прокляття роду Кулаківських"або ЛЮБОВ ПОНОМАРЕНКО "ГЕР ПЕРЕМОЖЕНИЙ".

      Б) СТВОРИ МЕНТАЛЬНІ КАРТИ НА ЦІ Ж САМІ ТЕМИ. МОЖНА СТВОРИТИ МЕНТАЛЬНІ КАРТИ ДО БІОГРАФІІ М.ПАВЛЕНКО ТА ЛЮБОВІ ПОНОМАРЕНКО.  

      В)РОЗГЛЯНЬ ПРИКЛАД ФЕЙСБУК-СТОРІНКИ ЛІТЕРАТУРНОГО ГЕРОЯ.




       Випиши у зошит цікаву інформацію про цих письменників АБО ГЕРОЯ  ЇХ ТВОРІВ, акцентуючи увагу на тому, що цікавило письменника, з ким він дружив, чим захоплювався, що було найбільшою перемогою чи поразкою у житті, вислов особисте ставлення до автора або героя, проаналізувавши вчинки.

      СТВОРИ ФЕЙСБУК-СТОРІНКУ ПИСЬМЕННИКА  АБО ГЕРОЯ ЙОГО ТВОРУ. ЗА МОЖЛИВОСТІ, РОЗДРУКУЙ ЇЇ.

      НАЙВИЩИЙ БАЛ ОЦІНЮВАННЯ -12б. ОСНОВНІ КРИТЕРІЇ:КРЕАТИВНІСТЬ, ГРАМОТНІСТЬ,ЕСТЕТИЧНІСТЬ.

      Я ВІРЮ, ЩО ВИ ЗМОЖЕТЕ!



                          На цьому тижні у нас буде 2 уроки
      Продовжуємо вивчати  тему Марина Павленко"Русалонька із 7-в, або Прокляття роду Кулаківських" 

                

                  Урок1 (29.03 -7а, 31.04 -7б)

      Марина Павленко"Русалонька із 7-в, або Прокляття роду Кулаківських."

                  
             МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ:




      РОЗРОБКА УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 7 КЛАСІ "М.Павленко ...






























      1.ОЗНАЙОМТЕСЯ З ПРЕЗЕНТАЦІЄЮ З ТЕМИ "ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ 
      МАРИНИ ПАВЛЕНКО"

      Марина Павленко .Презентація на тему "Я ціную свого читача"


      2. ПРОГЛЯНЬТЕ БУКТРЕЙЛЕР.

      Буктрейлер "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських".








      3. ЧИТАТИ ТА ПЕРЕКАЗУВАТИ ТВІР М. ПАВЛЕНКО " РУСАЛОНЬКА ІЗ 7-В..." (СТОР.212-241).





          Урок 2 (30.04 - 7а, 01.04 - 7б)

      Марина Павленко"Русалонька із 7-в, або Прокляття роду Кулаківських". Добро і зло в повісті. Образи дітей і доросли, аналіз їхніх учинків.

      Можете  попрацювати з текстом за допомогою аудіокниги.

      Аудіокнига "Русалонька із 7-В або прокляття роду Кулаківських"

      2.Попрацюйте усно з текстом твору.



      відповісти на питання до твору „Русалонька із 7-В або прокляття ...





      3. Розгляньте малюнки. Пригадайте сюжет твору. Випишіть у зошит короткі цитати до епізодів, розподіливши їх у тій послідовності, у якій відбувалися події.Поміркуйте, як діють літературні герої в різних ситуаціях.Як це їх характеризує? 
      ЦЯ РОБОТА БУДЕ ПЕРЕВІРЕНА ПІСЛЯ КАРАНТИНУ. НАДСИЛАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ НЕ ПОТРІБНО.

      А



      Марина Павленко. Повість "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду ...

      Б                                                                              В

      Тема уроку: Життя кожної людини є шлях до самої себе. (за повістю ...Тема уроку: Життя кожної людини є шлях до самої себе. (за повістю ...





                                                                                                       Д                                    


      Г
      Читать онлайн "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських ...Марина Павленко. Повість "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду ...

      Е                                                         Є                                                 Ж
      Марина Павленко. "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду ...Читать онлайн "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських ...Читать онлайн "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських ...


      З

      Марина Павленко. "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду ...

      И

      Марина Павленко "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду ...



      4. Ознайомтеся з таблицею.


      Творчі завдання з використанням ІКТ на уроках літератури ...


      5.Складіть паспорт 1(будь-якого) літературного героя цього твору. 

      ЦЯ РОБОТА БУДЕ ПЕРЕВІРЕНА ПІСЛЯ КАРАНТИНУ. НАДСИЛАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ НЕ ПОТРІБНО.

      6. Ознайомтеся з висновками.



      сучасна література



       05.04 - 09.04
      На цьому тижні у нас буде 2 уроки

          Урок 1 (05.04 -7а, 07.04 -7б)

      Марина Павленко"Русалонька із 7-в, або Прокляття роду Кулаківських".

      ВІДВІДАЙТЕ   ВІДЕОУРОК. БУДЬТЕ УВАЖНИМИ!


      Відеоурок "Русалонька із 7-в..."

      Виконайте тестові  завдання онлайн ( варіант 1)


                                                 
         Виконайте тестові  завдання  онлайн ( варіант 2)






      Урок 2 (06.04 -7а, 08.04 -7б)

      Любов Пономаренко. Коротко про письменницю.
      "Гер переможений."

                  МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ:


      1.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ Буктрейлер "Гер переможений" Л. Пономаренко





      2.ВІДВІДАЙТЕ   ВІДЕОУРОК

      3. Прочитайте твір Любові Пономаренко "Гер переможений".




      12.04 - 16.04
      На цьому тижні у нас буде 2 уроки


        Урок 1 (12.04 -7а, 14.04 -7б)

      Любов Пономаренко. "Гер переможений."Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності."


      Печворк - це клаптеве шиття, клаптева мозаїка.

      Розгляньте печворк до творчості  Любові Пономаренко. Заповніть прогалини. 
      Запишіть у зошит.

           НАДСИЛАТИ ЗАВДАННЯ НЕ ПОТРІБНО.
      ПЕРЕВІРЯТИ БУДЕМО В КЛАСІ ПІСЛЯ КАРАНТИНУ.

      1.Анкета твору: автор, назва, місце подій, час подій, головний герой, тема, ідея.
      2.Елементи сюжету цього твору: 
                                            експозиція - ...
                                            зав язка - ...
                                            розвиток дії - ...
                                            кульмінація - ...
                                            розв язка - ...
      3. Створіть сенкан до слова війна.

      Нагадування:
      Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
      1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
      2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
      3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
      4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
      5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
       Або ж так (формула):

      1. Тема (іменник).

      2. Опис (два прикметники).
      3. Дія (три слова).
      4. Ставлення (фраза – чотири слова).
      5. Перефразування сутності ( одне слово).


      ПРИКЛАД:


      1.     Мова

      2.     Рідна, барвінкова.
      3.     Переливається, єднає, дзвенить.
      4.     Вона – єдина й найцінніша.
      5.     Доля.

      ІНШІ ЗАВДАННЯ печворка  ВИКОНАЙТЕ УСНО.


      Урок 2 (13.04 -7а, 15.04 -7б)
      КОНТРОЛЬНА РОБОТА

      Виконайте тест за новелою "Гер переможений." 





      19.04 - 23.04


       19.04 -7а, 
       21.04 -7б
      "Олег Ольжич - поет національного героїзму. Проблема людської волі в поезії "Захочеш - і будеш."

      На долю українського народу випав  тернистий шлях. Чи не тому в його героїчній історії так багато яскравих індивідуальностей, які свідомо обрали свій шлях на Голгофу заради торжества справедливості, поклали на олтар жертовності рідній Україні найдорожче — своє життя? Серед таких неординарних особистостей і постать Олега Ольжича(справжнє прізвище Кандиба). 
      Визнаний за кордоном талановитим вченим і поетом, в Україні протягом десятиліть його згадували як «затятого націоналіста». До початку 90-х років небагатьом була відома лише коротка біографія О. Ольжича, написана ним 1930 року у Празі. Та разом з тим він залишається однією з найсвітліших постатей нашої історії.
        І сьогодні на уроці ми вивчатимемо його патріотичну поезію “Захочеш — і будеш”.

      1. Перегляньте відео.
      Олег Ольжич - поет національного героїзму.

      2. Запишіть у зошит основні біографічні відомості (стисло).
      Він був сином відомого українського поета Олександра Олеся.
      Були вони зі збіднілого шляхетського роду (нащадки козацького полковницького роду Кандиб) , в їхньому гербі голуб сидить на короні.


      Олег Ольжич народився 8 липня 1907р. у Житомирі.  Мати - вчителька Віра Свадковська, в жилах якої текла українськабілоруська, грецька кров. Олегаякий вже змалку відрізнявся особливими здібностями, можна було б назвати улюбленцем долі. Виключні таланти могли забезпечити йому блискуче майбутнє вченого-археолога (яким, власне, він і став) і видатного українського поета. Але доля обрала його для іншого — для боротьби за свободу України.
      Олег навчився читати на третьому році життя, а п'ятилітнім написав п'єсу з козацьких часів. Віршувати також почав рано. Змалку багато читав, в чому йому порадником та керманичем був батько .
      Олег знав дев'ять мов, грав на фортеп'яно та скрипці. Був високий і сором'язливий.
      Шкільну освіту Олег Ольжич отримав у Пущі-Водиці під Києвом, куди переїхала сім’я у 1909 р. До 16 років Ольжич жив на Україні.
       У 1923 р. до батька, що жив тоді під Прагою, приєднався разом з матір’ю 16-річний Олег.
      На початку 1925 р. Олег став студентом філософського факультету Карлового університету в Празі - одного з найстаріших вузів Європи. Там обдарований юнак захоплюється археологією та теорією мистецтв, причому вивчає ці дисципліни настільки серйозно і натхненно, що його називав своїм улюбленим учнем сам Любош Нідерле, чеський історик та археолог зі світовим ім’ям, автор «Слов’янських старожитностей».
      Займаючись наукою, молодий дослідник постійно вибирає теми, пов'язані з українською історією, археологією, мистецтвом. Щоб поліпшити важке матеріальне становище родини, Олег розпочинає самостійну археологічну діяльність. Він провадить археологічні розкопки в Галицькому Поділлі, обробляє наукову інформацію в музеях Львова, Кракова, Праги. На основі розкопок пише низку наукових праць, за які отримує гроші.
       У 23 роки Олег Кандиба здобуває докторський ступінь від філософського факультету Карлового університету за серію праць, присвячених мальованій кераміці Галичини.
       Брав участь у багатьох археологічних розкопках, зокрема на Балканах. Отримав посаду доцента в Гарвардському університеті (США). Таким чином, перш ніж стати поетом, Ольжич був відомим археологом. Можна з упевненістю сказати, що при відповідних умовах з нього виріс би вчений світового рівня.
      Ще будучи студентом, Олег пише так звану «альбомну» поезію: це жартівливі віршики, епіграми, пародії. Вони виникали принагідно.
      На велосипеді об’їздив пів-Європи: Берлін, Потсдам, Росток, Вісмар, Любек, Гамбург, відвідував церкви, музеї, університети…
      З 1930 року Олег Кандиба бере псевдонім Олег Ольжич та робить спроби писати. 

      Перша збірка поезій з’являється в 1935 році у Львові під назвою «Рінь».
      Друга прижиттєва збірка «Вежі» побачила світ у  Празі 1940 року.  Посмертно видана збірка «Підзамче» (1946).

      У 1938 році заснував у США Український науковий інститут. Тоді ж під час наукової поїздки до Риму познайомився з головою Проводу українських націоналістів полковником Євгеном Коновальцем і вступив до ОУН.
      Це була зустріч, яка повернула життя Ольжича в інший бік. Він, тоді вже відомий поет, знаменитий вчений-археолог, з головою поринає у політичну діяльність. З Євгеном Коновальцем їх єднала дружба і повна єдність поглядів на майбутнє України - омріяної вільної суверенної держави.
       Під час війни 1941 -1945 років Ольжич багато працює. Він «фактично керує всією роботою націоналістичного підпілля в Краю». Бере активну участь у відродженні тогочасного українського життя: у заснуванні Спілки українських письменників (голова О. Теліга), часопису «Літаври», газети «Українське слово».
      До цих пір не з’ясовано всіх обставин загибелі О. Ольжича. Відомо, що 25 травня 1944 року  гітлерівці напали на його слід і заарештували у Львові на приватній квартирі по вул. Личаківській, 32. Львівське гестапо, допити, тортури…

      Як особу особливо небезпечну для Рейху, його одразу ж було направлено на допит у Берлін, а згодом - до концентраційного табору Заксенхаузен.У концтаборі О. Ольжич зазнав страшних поневірянь. Випробувавши на ньому всі свої звірячі методи катування, фашисти так і не змогли нічого довідатися.

        Єдине, що лишилося у коменданта Заксенхаузена, — це власноручна заява Ольжича, де він відмовляється від будь-якої співпраці з німцями, заявивши: «Українські землі є життєвим простором для українського народу. Тому будь-якого окупанта били і будемо бити!» 
      О. Ольжич загинув у в’язниці, прикутий до бетонної підлоги. Тіло героя спалили в крематорії.
      Дізнавшись про смерть сина, 22 липня помер у Празі поет Олександр Олесь. А через кілька днів народився його внук Олег Кандиба у Катерини Білецької, з якою Ольжич повінчався 2 серпня 1943 року в православній церкві у селі Яблінка Вижня - за десять місяців до своєї смерті.

      3. Закріпіть знання, переглянувши презентацію, зроблену вашою ровесницею. 
      Зверніть увагу на те, як виглядає якісна презентація. Навчіться робити якісні інформативні презентації. 


      Презентація "Життєвий шлях Олега Ольжича


      Поезія “Захочеш — і будеш”є дев'ятим віршем у циклі “Незнаному воякові” збірки “Рінь”яка була надрукована в 1935 році у Львові. 
      Вона відзначалася витонченістю форми та стилю. Уже сама назва є досить промовистою, адже словом "рінь" українці називали крупний пісок, гравій, гальку або берег чи дно річки з крупного піску, гравію, гальки. 
      • Словникова робота:
      • Затям — зрозумій, запам’ятай.
      Ниць — униз.
      Петáрда — вибуховий пристрій.
      Сумлíння — совість, внутрішній голос, суддя, який оцінює наші думки та вчинки. Воно може підказати нам правильне рішення й застерегти від неправильного.

      4. Послухайте поезію.




      5.Запишіть у зошит аналіз поезії.

      Ідейно-художній аналіз поезії
      1. Настрій: піднесено-урочистий
      2.Тема: у поезії автор звертається до кожного з нас, закликаючи долати будь-які труднощі в ім'я  Батьківщини.
      3. Ідея: автор написав поезію, аби показати кожному з нас, що все в житті залежить від нас самих, від нашого вольового рішення.
      4. Головна думка: вірш навчає нас бути патріотами, приймати вольові рішення у важких ситуаціях.
      5. Жанр лірики: поезія
      6. Вид — громадянська
      7. Художні засоби
      Епітети: невідгадана сила, відважне життя,невблаганне сумління.
      Метафори: лежить сила, зрослась небезпека, нести тягар.
      Порівняння: Зрослась небезпека з відважним життям, як з тілом смертельника крила.

      6. Послухайте іншу поезію Ольжича.
        Словникова робота.
      • Вóтще — даремно.
      • Лíтеплий — теплий.
      • Розверзáється — розкривається.
      • Самопосвята — присвячення себе якійсь справі, комусь.
      Олег Ольжич ."Господь багатий нас благословив."

      Поезію “Господь багатий нас благословив” Олег Ольжич не включив до жодної зі своїх збірок, можливо, намагаючись підкреслити її важливість. Адже в цій поезії він проголосив своє творче кредо, озвучує головний принцип свого життя — іти за велінням серця патріота, жити духовно наповненим життям.

      Висновок : 


      У  віршах Олега Ольжича буяв культ

      сили. Хоч сам він фізично сильним не був  - покладався на силу духу 
      Людина має в собі невичерпні сили, про які  навіть не здогадується. Безмежна її любов до батьківщини, мужність, з якою вона захищає свій край, готовність до самопожертви.

       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

      1.Виразно читати вірш О. Ольжича «Захочеш — і будеш», вивчити напам’ять (за бажанням), 
      2. Повторити біографічні відомості.


      ЗАВДАННЯ  НЕ ОБОВ'ЯЗКОВЕ: 
      Завдання для творчих і допитливих ( на оцінку 12б за тему):  замість вивчення напам'ять вірша створити лепбук (інтерактивну папку) "Сучасники про Олега Ольжича." Наповнення лепбуку - ваша творчість. 

      Цікаві факти :
      У проводі ОУН досліджували причини смерті Ольжича. Перша версія була пов’язана з тим, що Ольжич дав доручення підпільникам ОУН зібрати матеріали про злочини фашизму в Україні, опублікувати їх, тобто написати і опублікувати книжку, і три примірники цього рукопису знаходилися у нього на той час , коли він був заарештований. Книжка називається "Революція рве кайдани". І власне фашисти, які переживали, що будуть оприлюднені злочини фашизму проти українців, шукали Ольжича, знайшли його, заарештували, а потім закатували у концтаборі «Заксенхаузен»”, - розповів Червак.


      Син Олега Ольжича та онук Олександра Олеся народився 31 липня 1944 року - через півтора місяця після трагічної смерті батька Олега Ольжича в концтаборі Заксенгавзен від рук німецьких нацистів та через місяць після смерті у Празі убитого горем діда Олександра Олеся.
      Дитинство Олега Кандиби пройшло з мамою Катериною Білецькою в таборах переміщених осіб у Німеччині. 1949 року вони емігрували до Канади.
      1967 він року закінчив Квінський університет у Кінгстоні за спеціальністю ”прикладна фізика” і працював у галузі високих технологій, зокрема для НАСА. Консультував канадський уряд із питань озброєнь, виготовляв програмне забезпечення для канадського флоту,  деякі пристрої для вертольотів.
      Був активним у громадському житті, належав до українського Пласту, багато приділяв уваги координації допомоги постраждалим від Чорнобильської катастрофи українським дітям.
      Співпрацював з Фундацією ім. О.Ольжича у Києві. Очолював оттавське відділення товариства Канадського товариства приятелів України. 




      20.04 -7а 
      22.04 -7б
      "Олена Теліга - лицар духу українського народу. Вірш "Сучасникам."


      «Можна тільки дивуватись, як в одній людині сплелися безмежна жіночність, краса, розум, талант, беззастережна хоробрість, незламність. Творче життя і героїчна смерть Олени Теліги спричинилася до того, що вона стала символом невмирущості української нації».
      (Надія Миронець, нарис «І злитися зі своїм народом»).
      Темно-бронзове волосся, відкрите обличчя… У полон погляду її зеленкуватих очей потрапляли навіть, здавалося б, невиліковно байдужі чоловіки.  
      Серце Олени Теліги, Українки з великої літери, тієї, кого називатимуть Божим перстом, зупиниться на тридцять шостому році. Похоронять без останньої сповіді, без труни. А відтак згадуватимуть як про ту, яка разом із Лесею Українкою – “найвизначніша жіноча постать в українській літературі.”

      Олена Теліга стала символом невмирущості української нації. Вона пішла у вічність, щоб повернутися вже в незалежній Україні, яку так любила, за яку віддала своє юне й прекрасне життя. 


      Десятки років ми нічого не знали про величну постать Олени Теліги. Поетеса виринула із забуття лише через 50 років після загибелі, коли в Києві у лютому 1992 року в Бабиному Яру було встановлено пам’ятний хрест на її честь, а вулицю, що пролягає поряд, назвали її іменем.

      1. Запишіть у зошит основні біографічні відомості (стисло).

      Олена Іванівна Теліга (Шовгенева) народилася 21 липня 1906 року під Москвою в родині інженера-гідротехніка професора Івана Шовгенева. Отримала чудове домашнє виховання й освіту, знала німецьку, французьку, російську мови. Багато читала і постійно спілкувалася з висококультурними людьми. Української мови вона не знала й не вивчала.

      У 1918 році Шовгеневи переїхали до Києва, де Олениного батька призначили міністром Української Народної Республіки. Вона в цей час навчалась у Жіночій приватній гімназії Дучинської. Утім скоро безтурботне дитинство дівчини закінчилося. Через політичний стан у державі батько мусив емігрувати. Родина залишилася без засобів для існування і відчула всі негаразди громадянської війни: зміну влади, бої на вулицях, голод, холод, арешти, розстріли.
      У 1922 році сім’я переїхала у чеське містечко Подєбради до батька, який працював ректором Української господарської академії (УГА). Саме тут Олена потрапила в українське середовище, активно включилась у життя української громади, полюбила мову й літературу, відчула себе українкою:
      «Я почала, як Ілля Муромець, що тридцять три роки не говорив, розмовляти лише українською мовою. На велике здивування усіх моїх знайомих».
      У 1923 році юна патріотка вступила до Українського вищого педагогічного інституту імені Михайла Драгоманова у Празі на підвідділ української мови та літератури історико-літературного відділу. Випадкове знайомство зі студентом Української господарської академії кубанським козаком Михайлом Телігою перейшло у щиру дружбу, світле почуття. Невдовзі вони одружились, і не розлучалися до кінця.
      Олена почала писати вірші, публіцистичні статті українською мовою (російською писала ще з дитячих років). Твори друкували в періодичних виданнях. Поетеса була постійною учасницею літературних зібрань і заходів, що відбувались у празькій українській громаді. Поступово сформувалося коло митців, близьких за духом і переконаннями: подружжя Теліг, Леонід Мосендз, Юрій Липа, Євген Маланюк, Юрій Дараган, Олег Ольжич, Оксана Лятуринська та інші, кого пізніше називатимуть Празькою школою.
      У 1929-1939 роках Теліги жили й працювали у Варшаві, де Олена почала активно співпрацювати з журналом «Вісник», редактором якого був відомий націоналіст Дмитро Донцов. Саме він відіграв важливу роль у формуванні патріотичного світогляду Олени Теліги.
      Наприкінці 1939 року письменниця з чоловіком переїхали до Кракова, де вона зустрілася з давнім знайомим Олегом Ольжичем, членом Організації українських націоналістів (ОУН). Це визначило її подальшу долю - вона почала активну роботу, зосереджену на культурній діяльності ОУН, очолювала літературно-мистецьке товариство «Зарево», писала реферати з питань української культури.
       Тоді Україну охопила війна. Олена Теліга вважала, що в цей жорстокий час їй треба бути на батьківщині. І вона приїхала. Мета була одна - об’єднати культурні сили України. У Києві вона створила «Спілку письменників»заснувала і редагувала журнал «Літаври» - літературно-мистецький додаток до газети «Українське слово». Така активність ОУН у столиці не подобалася німецькій окупаційній владі, почались арешти. В Олени Теліги була можливість емігрувати, але вона відмовилася. Це був її свідомий вибір, її шлях, який вона гідно пройшла до останнього подиху. Поруч із нею весь час був її Михайло.
      У київському гестапо Олена Теліга перебувала в камері № 34. На сірому в’язничному мурі залишила вона свій останній автограф: малюнок тризуба і напис - «Тут сиділа і звідси йде на розстріл Олена Теліга».
      21 лютого 1942 року українську письменницю-патріотку було розстріляно в Бабиному Яру разом із чоловіком та соратниками.
       Нині установлена меморіальна дошка розстріляним у Бабиному Яру оунівцям з написом:
      1941-1943 рр. в окупованому Києві у боротьбі за Незалежну Українську Державу поліг 621 учасник антинацистського підпілля Організації Українських Націоналістів.
      Бабин Яр став їм братською могилою.

      За своє досить коротке життя Олена Теліга не встигла видати жодної власної збірки, всі вони вийшли після її смерті: «На чужині» (1947), «Олена Теліга» (1977), «Дороговказ. Поезії О. Теліги та О. Ольжича» (1994), «О краю мій» (1999). Більша частина її віршів, на жаль, загубилася.
      Для поезій письменниці характерна вишуканість у тематиці, настроях; відбиття української духовності, волі до життя, правди, краси; звернення до історичних тем і мотивів.
      Ліричний герой поетеси - неординарна особистість, яка має мету в житті й прагне її досягти.


      Вірш “Сучасникам” як моральний заповіт нащадкам

      2.Прослухайте поезію "Сучасникам."





      3. Випишіть у зошит тему та ідею поезії .
      Тема поезії: прагнення поетеси  показати співвітчизникам істинну любов до Батьківщини, наповнити їх серця бажанням присвятити своє життя Україні.
      Ідея твору: «Не треба слів! Хай буде тільки діло! Його роби - спокійний і суворий».

      4. Аналіз поезії " Сучасникам".
      Поетеса була переконана, що роль жінки в житті нації надзвичайно важлива. Вона сама була жінкою - воїном, а тому очікувала, що поряд з нею стануть сучасники, а потім нащадки.
       Поезія «Сучасникам» - поетичний маніфест, з яким О. Теліга звернулася не тільки до сучасників. 
      Можна стверджувати, що рядки цього твору - моральний заповіт усім нащадкам, яких вона закликає не до словесних гасел, а до конкретних дій.
      О. Теліга цією поезією виступає проти сірості життя. Образи вогню, води і вітру символізують буремність, неспокій, прагнення чогось незвичайного, небуденного і водночас очищення, оновлення.

      Художні засоби:
      Авторка вживає у творі оригінальні метафори: сховай свій біль, біль бринить, даю без міри ніжність, сміх мій рветься, палити серце, купати душу; 
      виразні епітети: раптовий порив, у святім союзі, з гострим болем, в хуртовині сніжній, у холодній зливі, ясних привітів. 
      Окремі строфи поезії можна вважати крилатими
      Не плутай душу у горіння тіла. 
      Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив. 
      О, краю мій, моїх ясних привітів не діставав від мене жодний ворог.

      Олена Теліга не вимагає від своїх послідовників повного зречення власних інтересів заради боротьби. 
      Лірична героїня каже, що вміє і страждати, і радіти, і бути ніжною, але коли цього потребує ситуація, коли перед нею ворог, - вона не має права бути слабкою чи безвольною.
      Олена Теліга в поезії «Сучасникам» висловлює життєве кредо: в жодному разі не схиляти перед ворогом своєї голови.

      5. Ознайомтеся з іншими творами поетеси.
      О. Теліга. "Мужчинам".



      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:



      2. ПРОЧИТАТИ ТВІР "Олександр Гаврош. "Неймовірні пригоди Івана Сили."

      Для допитливих:
      • У грудні 1941 року німці заарештували членів редакції «Українського слова». Спілка письменників ще працювала. Олену попереджали про можливий арешт, однак вона категорично відмовилася виїжджати з Києва. «Я з Києва вдруге не поїду, бо це буде зрада самої себе», – пояснювала Олена. Засідку німці влаштували ще з ночі. У приміщення можна було зайти, але покинути його не дозволялося. Фатального 9 лютого 1942 року Олена Теліга зайшла як завжди до Спілки письменників. Через годину туди ж прийшов і Михайло Теліга, знаючи, що його теж заарештують. Коли німці побачили, що всі зібралися, о 15 годині вийшли із засідки і наказали: «Хто не член Спілки, може покинути приміщення». Михайло не вийшов, але вислизнув один із письменників. Усіх заарештованих відвезли до гестапівських казематів на вулицю Короленка, 33, де потім розмістився КДБ (нині СБУ). Допитували Олену і Михайла Телігів, І. Ірлявського, О. Чемеринського, І. Рогача й багатьох інших.
      • Вони були вірні одне одному в житті, вони залишилися вірним й у смерті. 21 лютого 1942 р. в Бабиному Яру Олену і Михайла Телігів разом з іншими діячами ОУН розстріляли фашисти
      • Пам'ять Олени Теліги українською громадськістю вшанована гідно. Відзначена вона й на державному рівні. 21 лютого 1992 р., у 50-ліття розстрілу, в Бабиному Яру був установлений хрест в пам'ять про Олену Телігу та інших 620 розстріляних членів ОУН.
      •  З 1993 р. в Києві поблизу Бабиного Яру існує вулиця імені Олени Теліги, на якій, у будинку № 5 - спеціалізована школа з поглибленим вивченням англійської мови № 97 імені Олени Теліги, в якій відкрито її музей.
      • У 1994 році створене Всеукраїнське жіноче товариство імені Олени Теліги. З його ініціативи було засновано Міжнародну літературно-мистецьку премію імені Олени Теліги, першим лауреатом якої стала видатна українська поетеса Ліна Костенко.
      • У Києві ім’я Олени Теліги носить також видавництво, бібліотека № 15 для дітей та юнацтва. 
      • На території скверу біля навчального корпусу № 12  Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» з ініціативи студентів та викладачів університету  відкрито пам'ятник Олені Телізі.
      •  Вшановано її ім’я і в інших містах України: вулиці імені Олени Теліги є в  Житомирі,
      •  Рівному, Львові й Черкасах; меморіальні
      •  дошки, крім згаданої в Києві, встановлено в
      •  Рівному, на будинку, де була редакція газети
      •  «Волинь»,  в Заліщиках на Тернопільщині, де вона відпочивала влітку 1936 року.

      26.04 -7а, 
      28.04 -7б
      "Олександр Гаврош. "Неймовірні пригоди Івана Сили."

      Сучасний письменник. Який він? Чому обрав саме таку професію?  Чим живе? Що його хвилює? Що надихає на творчість?
      Якщо вам цікаво отримати відповіді на ці запитання, подивіться відео про життя Олександра Гавроша.




       Думки автора про героя його твору.





      • Сила-силенна професійних українських акторів і найсильніших людей світу в одному фільмі, який визвав шквал захоплених відгуків по всій Україні. Дебют Віктора Андрієнка як режисера кінофільму вийшов теплим, українським і авжеж, сильним. Не кожну стрічку так приймає аудиторія і не багато можуть похвалитися словами глядачів: «Ходив на цей фільм двічі». А «Іван Сила» — може.


      • Олександр Гаврош: Іван Сила мав восьмеро дітей
      • Проте спочатку була казка Олександра (або, як він сам себе називає, Сашка) Гавроша, який дістав реальну історію Івана Фірцака на поверхню. І розказав її дітям у книжці «Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу». Молодіжна інформаційна спільнота «Сіль» поспілкувалася з письменником з Ужгорода про життя Івана, фільм і враження від стрічки та не тільки про це.

      Передмова, яку обов'язково слід прочитати
      Маленькі друзі! Я знаю, що ви не любите читати передмови. А дехто з вас взагалі вважає, що книжку слід розпочинати з кінця. Але ця передмова особлива, бо, не прочитавши її, ви не дізнаєтеся ГОЛОВНОГО.
      Україна славиться своїми силачами. Але не тільки Василь Вірастюк чи брати Клички належать до найдужчих людей світу. Були в нас такі й раніше. До незаслуже- но забутих належить і знаменитий силач Іван Сила. Саме так називали в народі Івана Фірцака, який понад сто років тому народився на Закарпатті, став чемпіоном Чехословаччини та Європи з кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши величезну кількість перемог. За свою неймовірну силу його нарекли ім’ям уславленого античного борця Кротона.
      Першим розповів про життя українського богатиря Антон Копинець у книжці «Кротон». Він товаришував зі славетним атлетом і особисто від нього записував його історію. Після нього про Івана Силу писали й інші письменники.
      І хоча «Неймовірні пригоди Івана Сили» здадуться вам справді неймовірними, основа їхня правдива, адже почерпнута із фактичного матеріалу, записаного Антоном Копинцем. Ясна річ, що ми мусили додати щось від себе, а щось і змінити, інакше вам би було не так цікаво.
      А де в цій книжці правда, а де вигадка — спробуйте з’ясувати самі. 

















      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
      Прочитайте твір ( стор. 254-277 )
      або послухайте.






        27.04 -7а,
       29.05 -7б
      Іван Сила(Іван Фірцак) - утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості.
      Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність.



      1. Робота над твором Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили»


      Історична довідка про Івана Фірцака

      «Іван Фірцак-Кротон, який народився в селі Білки на Закарпатті й у першій половині ХХ століття був надзвичайно популярним борцем: його знала вся Європа й Америка. Та при радянській владі заслуги Івана Фірцака замовчувалися. Мало того, йому забороняли виходити на професійну сцену. Патріот Закарпаття, Фірцак не виїхав за кордон, а жив собі у рідному селі на березі Боржави. Цій видатній у світовому вимірі людині дозволяли виступати лиш у клубах навколишніх сіл...
      Я гордий з того, що Кротон був добрим товаришем мого діда Юрія, хоч жив від нашого села Керецьки за тридцять кілометрів униз за течією Боржави; що мене самого разом із братом той богатир на початку 60-х на свій виступ у нашому сільському клубі пустив безплатно, «бо онуки мого цімбора-товариша мають розповідати про білецького Івана ще й дітям своїм»; що, редагуючи обласну газету «Новини Закарпаття», ми зі спортивним журналістом Василем Гаджегою зуміли випустили солідний тритомник «Кротон»...» (Василь Нитка, "Голос України" golosukraine.com.)
      За книжкою Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу» режисер Віктор Андрієнко створив фільм для дітей «Іван Сила», який на 43-му Міжнародному кінофестивалі «Молодість» у Києві було відзначено спеціальним дипломом «За найкраще режисерське рішення».

      Тема: розповідь про пригоди простого хлопця із закарпатського села Білки, який, завдяки надзвичайній фізичній силі, а також силі духу і доброті, здобув собі славу найсильнішої людини світу, перемагав найвидатніших богатирів, разом із мандрівним цирком побував у багатьох країнах світу.

      Ідея: уславлення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості в особі Івана Сили.

      Жанр: пригодницька повість.

      Композиція повісті:
      Твір складається із  двох частин; 42 розділів, ще одного розділу, «… в якому нічого не залишається, як попрощатися» та післямови.

      .      ІСТОРИЧНІ ФАКТИ У ТВОРІ 




      У 1922 РОЦІ НА ЧЕМПІОНАТІ ЧЕХОСЛОВАЧЧИНИ З ВАЖКОЇ АТЛЕТИКИ ІВАН ФІРЦАК ПІДНЯВ ВАГУ 150 КГ І ЗДОБУВ ЗОЛОТУ МЕДАЛЬ. СТАВ ПЕРШИМ ВАНТАЖНИКОМ В ІСТОРІЇ ЧЕХОСЛОВАЦЬКОГО СПОРТУ, ЩО ВИГРАВ ПЕРШІСТЬ РЕСПУБЛІКИ. НЕЗАБАРОМ СТАВ ЧЕМПІОНОМ ЧЕХОСЛОВАЧЧИНИ З РУКОПАШНОГО БОЮ. 




      СПОРТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ




      ЯК СПОРТСМЕН-АМАТОР СТАВ ВІДОМИМ ТА ПОПУЛЯРНИМ У 20-Х РОКАХ, КОЛИ ПОЧАВ ПЕРЕМАГАТИ НА БІЙЦІВСЬКИХ ТУРНІРАХ І ЗМАГАННЯХ У ПРАЗІ. ПЕРШИМ СПОРТИВНИМ ПОЄДИНКОМ ДЛЯ ЗАКАРПАТЦЯ СТАВ БІЙ ІЗ МАНДРІВНИМ СИЛАЧЕМ ВІЛЕТОМ, ЩО ЗАРОБЛЯВ СОБІ НА ПРОЖИТОК ВИСТУПАМИ НА ВУЛИЧНИХ АРЕНАХ. БІЙ ДЛЯ ВІЛЕТА СКІНЧИВСЯ ПОВНОЮ ПОРАЗКОЮ. ПІД ЧАС ПОЄДИНКУ ІВАНА ФІРЦАКА ПОМІЧАЄ ТРЕНЕР ОНДРЖЕЙ НЕЙМАН, ЯКИЙ НА ТРИВАЛИЙ ЧАС


      ЦИРКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ




      ЗАЛИШИВШИ АМАТОРСЬКИЙ СПОРТ, КРОТОН-ФІРЦАК ДОЛУЧИВСЯ ДО ЦИРКОВОГО МИСТЕЦТВА. ВІН СТАВ АРТИСТОМ ВІДОМОГО ПРАЗЬКОГО «ГЕРЦФЕРТ-ЦИРКУ». МАЧОК МАКЛЕР, ГОЛОВНИЙ ПОСТАНОВНИК, ЩО 30 РОКІВ ПРОПРАЦЮВАВ У ЦЬОМУ ЦИРКУ, ЗАПРОПОНУВАВ ІВАНОВІ СТАТИ ЗІРКОЮ АРЕНИ. З «ГЕРЦФЕРТ-ЦИРКОМ» ІВАН ФІРЦАК ОБ’ЇЗДИВ ПІВ СВІТУ, ПОЛОНИВШИ СВОЄЮ МАЙСТЕРНІСТЮ УГОРЩИНУ, БОЛГАРІЮ, ГРЕЦІЮ, РУМУНІЮ, ФРАНЦІЮ, ДАНІЮ, НІДЕРЛАНДИ, ПОЛЬЩУ, КАНАДУ, США ТА БАГАТО ІНШИХ КРАЇН. ЗАГАЛОМ ВИСТУПАВ У 64-Х КРАЇНАХ СВІТУ. ФІРЦАК, ЯКОГО НА АФІШАХ НАЗИВАЛИ ІВАН СИЛА, ВИХОДИВ НА СЦЕНУ ПЕРЕД ВЕЛИКИМИ АУДИТОРІЯМИ У ВІДНІ, БЕРЛІНІ ТА ВАШИНГТОНІ, ДЕ РВАВ ЗАЛІЗНІ ЛАНЦЮГИ, ЖОНГЛЮВАВ ВАЖКИМИ ПРЕДМЕТАМИ (ГИРІ, КУЛІ, ШТАНГИ), ЛЕЖАВ НА РОЗБИТОМУ СКЛІ, ТРИМАЮЧИ НА СОБІ 500 КІЛОГРАМІВ ВАГИ, ЗУБАМИ ТЯГНУВ ВАНТАЖІВКИ, ГНУВ ПАЛЬЦЯМИ ЦВ’ЯХИ, РОБИВ З НИХ РІЗНІ ФІГУРИ, ЯКІ РОЗДАВАВ ГЛЯДАЧАМ. ЗА ЙОГО ФЕНОМЕНАЛЬНУ СИЛУ, ТРЮКИ, БАГАТО УНІКАЛЬНИХ РЕКОРДІВ СВІТОВА ГРОМАДСЬКІСТЬ ПРИСВОЇЛА ІВАНУ ФІРЦАКУ ІМ’Я АНТИЧНОГО ГЕРОЯ КРОТОНА.
      У США ІВАН ВИКОНАВ РЕКЛАМНИЙ ТРЮК: ЛІГ НА ЗЕМЛЮ Й ЛЕГКОВЕ АВТО ПЕРЕЇХАЛО ЙОМУ ЧЕРЕЗ ГОРЛО. ФОТОКАРТКА ЦЬОГО НОМЕРА ОБІЙШЛА ЧИМАЛО АМЕРИКАНСЬКИХ ГАЗЕТ. ЗГОДОМ ВІН УВІВ ЙОГО ДО СВОЄЇ ПРОГРАМИ ПІД НАЗВОЮ «ЛЮДИНА ПІД КОЛЕСАМИ МАШИНИ».
      У 1927 Р. ВЛАСНИКИ КОНЦЕРНУ «ФОРД», НА ЗНАК ПОШАНИ, ПОДАРУВАЛИ ФІРЦАКУ ІМЕННИЙ АВТОМОБІЛЬ.


      БІЙ З ДЖОНОМ ДЖЕКСОНОМ




      ПІСЛЯ МІСЯЧНИХ ГАСТРОЛЕЙ «ГЕРЦФЕРТ-ЦИРКУ» В ЛОНДОНІ КОРОЛЕВА ВЕЛИКОБРИТАНІЇ, ЯКА ВІДПОЧИВАЛА ЗІ СВОЇМ ПОЧТОМ У БЛЕКПУЛІ, ЗАПРОСИЛА ГОСТЕЙ ПОКАЗАТИ ПРОГРАМУ У П’ЯТИТИСЯЧНОМУ ЗАЛІ ЦИРКУ ТАУЕР. ТУТ ІВАН ТЯГНУВ ЛАНЦЮГОМ ВАНТАЖНУ МАШИНУ, НАПОВНЕНУ ЛЮДЬМИ. НА ПРОХАННЯ КОРОЛЕВИ ІВАН ФІРЦАК У ШКІРЯНИХ РУКАВИЦЯХ НА РИНЗІ ПОМІРЯВСЯ СИЛОЮ ІЗ СУПЕРВАЖКОВАГОВИКОМ, НА ТОЙ ЧАС ЧЕМПІОНОМ СВІТУ З БОКСУ ДЖОНОМ ДЖЕКСОНОМ. БІЙ ЗАКІНЧИВСЯ ПОРАЗКОЮ ДЖЕКСОНА, ЯКОМУ КРОТОН ПРОЛОМИВ ГРУДНУ КЛІТКУ — УДАР БУВ НАСТІЛЬКИ ПОТУЖНИМ, ЩО ТРІСНУЛА РУКАВИЦЯ. ПІСЛЯ ПОЄДИНКУ ДЖЕКСОН НЕ ВИТРИМАВ І ВИКИНУВСЯ З ВІКНА БАГАТОПОВЕРХОВОГО БУДИНКУ. ВНАСЛІДОК ЦЬОГО ВИПАДКУ ІВАН ФІРЦАК ЗАЗНАВ НАПАДУ ПРИХИЛЬНИКІВ ДЖОНА ДЖЕКСОНА, ЯКІ СИЛЬНО ТРАВМУВАЛИ ГОЛОВУ СПОРТСМЕНА ТА СПРИЧИНИЛИ ВІДКРИТИЙ ПЕРЕЛОМ ЧЕРЕПА. ВІДТАК, ЛІКАРІ ЗМУШЕНІ БУЛИ ІМПЛАНТУВАТИ ЗОЛОТУ ПЛАСТИНУ В ПОШКОДЖЕНУ КІСТКУ. ДВА МІСЯЦІ АТЛЕТ ХОДИВ ІЗ ЗАБИНТОВАНОЮ ГОЛОВОЮ, А НАДАЛІ ВИСТУПАВ У ПЕРУЦІ. В ЯКОСТІ КОМПЕНСАЦІЇ ТА ВИЗНАННЯ ІВАНА ФІРЦАКА, ЯК ВИДАТНОГО БОРЦЯ, КОРОЛЕВА АНГЛІЇ ПОДАРУВАЛА ЙОМУ УНІКАЛЬНИЙ ПОЯС, МАНЖЕТИ Й ШОЛОМ, ПРИКРАШЕНИЙ ДІАМАНТАМИ Й РЕЛЬЄФНИМ ЗОБРАЖЕННЯМ ЛЕВІВ.


      ПОВЕРНЕННЯ ДОДОМУ




      ІВАН РОЗІРВАВ 10-РІЧНИЙ КОНТРАКТ ІЗ ЦИРКОМ РАНІШЕ ДОМОВЛЕНОГО ТЕРМІНУ Й ЧЕРЕЗ СУД ВИПЛАТИВ ВЛАСНИКУ ВЕЛИКУ КОМПЕНСАЦІЮ — 100 ТИС. КРОН. ПОВЕРНУВСЯ В РІДНЕ СЕЛО В КІНЦІ 1930-Х РР. КОЛИ УГОРЦІ ПІСЛЯ ОКУПАЦІЇ ЗАКАРПАТТЯ В 1939 РОЦІ ЗАХОТІЛИ КОНФІСКУВАТИ У ФІРЦАКА АВТОМОБІЛЬ «ФОРД», ВІН РОЗТРОЩИВ ЙОГО КУВАЛДОЮ. ЗА ЦЕ БУВ ПОКАРАНИЙ, ЙОГО ПОСАДИЛИ ДО В’ЯЗНИЦІ Й ПОБИЛИ. ПІСЛЯ ВСТАНОВЛЕННЯ РАДЯНСЬКОЇ ВЛАДИ НКВД КОНФІСКУВАЛО У КРОТОНА ВСІ ЙОГО НАГОРОДИ, ВІДЗНАКИ І НАВІТЬ ФОТОГРАФІЇ. У ЗАМОВЧУВАННІ ФЕНОМЕНА ІВАНА СИЛИ В РАДЯНСЬКІ ЧАСИ ВІДІГРАЛА ЗНАЧНУ РОЛЬ ДОЛЯ ЙОГО СИНА. 18-РІЧНИЙ ІВАН ФІРЦАК-МОЛОДШИЙ У ПОВОЄННІ РОКИ БУВ ЗАСУДЖЕНИЙ ЗА СФАБРИКОВАНОЮ СПРАВОЮ У ПРИНАЛЕЖНОСТІ ДО ОУН НА 25 РОКІВ ТАБОРІВ, ІЗ ЯКИХ МАЙЖЕ ВІСІМ ВІДСИДІВ. ВІН БУВ ВЕЛИКОЮ НАДІЄЮ ДЛЯ СВОГО БАТЬКА, УСЛАВЛЕНОГО АТЛЕТА. АДЖЕ ЗАВЖДИ ВИСТУПАВ ІЗ НИМ У ПАРІ Й БУВ ЧЕМПІОНОМ УРСР З БОКСУ В ПЕРШІ ПОВОЄННІ РОКИ.
      ІВАН ФІРЦАК БУВ ЗАСНОВНИКОМ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ЦИРКОВОЇ ШКОЛИ І СИЛОВИХ МИСТЕЦТВ. БАГАТО ЙОГО УЧНІВ ЗДОБУЛИ ЧЕМПІОНСЬКІ ТИТУЛИ У ВАЖКІЙ АТЛЕТИЦІ.
      ОДНІЄЮ З ПРИЧИН СМЕРТІ ІВАНА ФІРЦАКА СТАЛА ІМПЛАНТОВАНА ЗОЛОТА ПЛАСТИНА, ЯКА ПОТРЕБУВАЛА ЗАМІНИ. ЗА ЧАСІВ РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ НЕ БУЛО МОЖЛИВОСТІ ВИЇХАТИ ЗА КОРДОН ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ОПЕРАЦІЇ, ТОМУ РАНА ПІД ПЛАСТИНОЮ ПОЧАЛА ЗАГНИВАТИ. ЛІКАР, ЯКИЙ РЕГУЛЯРНО ПРИЇЗДИВ ДО АТЛЕТА З ІРШАВИ, НЕ ЗМІГ НІЧОГО ВДІЯТИ. ПОМЕР 10 ЛИСТОПАДА 1970 РОКУ В СЕЛІ БІЛКИ. ПОХОРОН АТЛЕТА БУВ БАГАТОЛЮДНИЙ — ПОПРОЩАТИСЯ З КРОТОНОМ ПРИЇХАЛО БАГАТО СПОРТСМЕНІВ. ПОХОВАНИЙ КРОТОН НА ЦВИНТАРІ В ПРИСІЛКУ ТЕЛЯТИНЕЦЬ.


      ІНФОРМАЦІЯ  

      ПРО ВІДОМІ ЦИРКОВІ НОМЕРИ ІВАНА СИЛИ


          «Груди замість ковадла» — брилу трощили молотом на його грудях;


          «Зуби мамонта» — Фірцак прибивав долонею дубову дошку до столу, використовуючи 20-сантиметрові цвяхи; після того, як кілька осіб не могли її відірвати, він прикладав хусточку до голівок цвяхів і витягав їх зубами;


          «Залізне серце» — триметрову рейку клав собі на плече, четверо асистентів звішувалися на неї, пробуючи її зігнути. Коли їм цього не вдавалося, він руками вигинав із неї серце.


      •    У Відні цупив зубами платформу з меблями, а в Женеві загальмував руками дві машини.

      •    Перед президентом Чехословаччини Фірцак показав номер «Шия під штрекою» — десятеро чоловіків згинали на карку Івана залізничну рейку, коли той лежав на столі.

                                               


                                              ЦІКАВІ ФАКТИ:


      •    Щоранку снідав яєшнею із 40 яєць.
      •    В Іспанії на кориді Кротон голіруч переміг бика, звалив його на плечі та відніс до найближчого ресторану.
      •    Міг спокійно тримати на витягнутих руках 30-літрові чавунні бідони з молоком.
      •    Міг зрушити з місця дерев’яну хату.
      •    Дід Кротона — Іван Вільхович — у лісі вбив ведмедя поліном, за що в селі його прозвали Силою.
      •    Підлітком Кротон пошкодував корову і, впрягшись до плуга, сам зорав поле. Коли телиця пошкодила ногу, Іван приніс її додому на плечах.
      •    Здійснив втечу із в’язниці, вирвавши ґрати.
      •    Виграв бій із японським борцем Токедзо, на 20 кг важчим.


      ПРИГАДАЙМО ГЕРОЇВ ТВОРУ


      Імя героя
      Характеристика
      Іван Сила
      наївний, але напрочуд сильний, добрий та справжній у почуттях і вчинках
      Вуйко Микульця
      розважливий
      Міха Голий
      справжній «фаховий» злодюжка, вірний друг
      Фікса
      злощасний агент
      Миколайчик
      недолугий капітан
      Бенцик
      слідчий
      Аделії Бухенбах
      власниця мандрівного цирку, користолюбна
      Пандорський
      імпозантний імпресаріо
      Мілка
      красуня, щира
      Піня

      злостивий та заздрісний карлик


      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
      1. Скласти план до твору.
      2. Характеризувати героїв твору (усно).


       05.05 -7б

      Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність.


      НАПИШІТЬ ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ
       "ТАК"- "НІ".



      1. ІВАН БУВ УПЕРТИЙ ВІД НАРОДЖЕННЯ.
      2. ІВАН З ДИТИНСТВА ЗАЙМАВСЯ СПОРТОМ.
      3. ДОКТОР БРЯКУС НАМАГАВСЯ РОЗВИВАТИ У ХЛОПЦЯ  ТІЛЬКИ М’ЯЗИ. 

      4. ІВАНА ЗА СИЛУ НАЗИВАЛИ ВЕДМЕДЕМ.
      5. ІВАН СИЛА ПЕРЕМІГ МАГДЕБУРУ І СТАВ ЧЕМПІОНОМ РЕСПУБЛІКИ. 

      6. ПІСЛЯ ПЕРЕМОГИ ІВАН БІЛЬШЕ НЕ ПРАЦЮВАВ ВАНТАЖНИКОМ. 

      7. АВТОМОБІЛЬНА АВАРІЯ, В ЯКІЙ ЗАГИНУВ ДОКТОР БРЯКУС, СТАЛАСЯ З ВИНИ ІВАНА. 

      8. ДОКТОР БРЯКУС ВВАЖАВ, ЩО ІВАН СИЛА - ЦЕ ЙОГО ГОЛОВНИЙ ШАНС У ЖИТТІ. 

      9. АГЕНТА ФІКСУ ЗА РОЗКРИТТЯ ЗЛОЧИНУ З АВАРІЄЮ ПІДВИЩИЛИ ПО СЛУЖБІ. 

      10. МАДАМ БУХЕНБАХ  ЗАПРОПОНУВАЛА ІВАНОВІ СИЛІ ВИГІДНИЙ КОНТРАКТ: ВІН ПРАЦЮЄТЕ У НЕЇ РІК, ЗА ЩО ОТРИМАЄ 50 ТИСЯЧ.

      11. ПЕРШОЮ У ЦИРКУ ІВАНА ПРИВІТАЛА АКРОБАТКА РЕНАТА.

      12. МАДАМ БУХЕНБАХ НАКАЗАЛА СИЛІ БОРОТИСЯ З ГЛЯДАЧАМИ. 

      Заповнення таблиці 

      «Світ добра та зла у повісті Олександра Гавроша

       «Неймовірні пригоди Івана Сили»


      Запишіть у таблицю приклади

       вчинків героїв цього твору.




      Добро
       (принципи, за якими живуть герої повісті)
      Зло
       (морально-етичні принципи, які порушують герої повісті)





      Пригадайте події твору за кросеном.




      Ця книга вчить нас  бути сильним, але не жорстоким,  працювати над собою, бути вірним у дружбі та ніжним у коханні, боротися зі злом та підступністю.

      Книги Олександра Гавроша цікаві для дітей і дорослих тим, що в основі сюжету лежать реальні події. На  уроках ви дізналися про чарівну казку небувалого всесвітнього успіху звичайного закарпатського парубійка.
                  Але що стається, коли все уже щасливо завершилося? Чи стали насправді щасливими ті, кому вдалося перебороти всі труднощі, знайти свою «королівну» чи «принца» та ще й «королівство» на додачу?!
                  Ось про це й розповідає наступна книжка дилогії "Галуна-Лалуна або Іван Сила на Острові Щастя", яку сам автор назвав казкою. Це феєрична, вигадлива та неймовірно весела подорож уже відомих тобі з першої книжки персонажів до острова Галуна–Лалуна, котра нібито наснилася Іванові Силі за рік після описуваних раніше подій.


      120 років від Дня народження.

      НАЩАДКИ ПАМ'ЯТАЮТЬ! 






      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

      ПІДГОТУЙТЕСЬ ДО ТЕСТУВАННЯ

      ЗА ЗМІСТОМ ТВОРУ





       04.05 -7а,
       07.05 -7б
      КОНТРОЛЬНА РОБОТА

           ВИКОНАЙТЕ

      Тест "Неймовірні пригоди Івана Сили."1та 2 варіанти за посиланнням https://demchenko15.blogspot.com/p/7_4.html

      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
      1. ОЗНАЙОМИТИСЯ З БІОГРАФІЄЮ  МАЛИШКА ( СТОР. 279).
      2.ВИРАЗНО ЧИТАТИ ПОЕЗІЇ ( СТОР. 280 -282).


       11.05 -7а,
       12.05 -7б
      Андрій Малишко.Оспівування любові до матері, її щирих почуттів до своєї дитини"Пісня про рушник".


      1.Ознайомтеся з біогафічними відомостями
      про Андрія Малишка.








      2. Послухайте пісню на слова Андрія Малишка.
      ЦЕЙ ТВІР БУЛО ПЕРЕКЛАДЕНО 35 МОВАМИ СВІТУ!




      3.Розгляньте кросен до поезії. 






      НЕЗАБАРОМ  ВЕЛИКЕ СВЯТО!


      День матері в Україні відзначають у другу неділю травня. 

      Це свято - привід сказати мамі про те, що вона - найрідніша та найдорожча людина. 
       Указом Президента України від 10 травня 1999 року в Україні день матері святкують у другу неділю травня. 

       Історія свята Історія свята сягає корінням у початок 20 століття. Ще в 1908 році молода американка Анна Джервіс, яка була родом з Філадельфії виступила з ініціативою вшанування матерів. Читайте також День матері: коли відзначається, традиції свята Цей день вона запропонувала у пам'ять про свою матір, яка передчасно пішла з життя. Ганна Джевіс довго писала листи в різні державні установи, зверталася до відомих осіб з ідеєю один день у році присвятити вшануванню всіх матерів. Зусилля дівчата не були марними, і вже у 1910 році штат Вірджинія (США) першим визнав День Матері як важливий офіційний свято. Потім, крок за кроком, все більше штатів почали впроваджувати у себе це свято. Згодом ця гарна традиція перейшла і в практику інших країн. Після Першої світової війни День матері почали відзначати у Швеції, Норвегії Чехословацькій республіці та інших країнах.
       В Україні День матері відзначають з 1999 року День матері в Україні В Україні мама з глибини століть вважається берегинею домашнього вогнища та людиною, яка є рідною для всіх нас. Хоча в Україні свято День матері офіційно святкують лише кілька десятків років, вшановують матір в нашій країні набагато довше. Офіційно в Україні святкують День матері з 1999 року, з того часу, як президент Кучма підписав відповідний указ.
       Але насправді, українці цей день святкували і раніше. Наприклад, українська діаспора в Канаді ще в початку 20-го століття (у 1928 році) почала вітати матерів. А на наступний рік така ініціатива докотилася і до західної України. У Львові у другу неділю травня організовували спеціальні зустрічі матерів і концерти для них. 
      До речі, варто також відзначити, що дане свято ще в часи Київської Русі і козаків теж відзначався, але як релігійний – місяць пречистої Діви Марії. Воно й не дивно, адже мама дає життя, продовжує наш рід. Звичайно, матерів треба поважати і любити, а також дякувати їм за безсонні ночі і нерви, які вони витрачають на своїх дітей. 

       Мама – головна людина в житті кожного. Той, хто дав життя і віддав вам і вашим сестрам або братам всі свої сили, передав знання і досвід. Поки живі наші батьки, ми залишаємося дітьми.
       У цей день українці йдуть в гості до матері, вітають їх і нагадують, якими важливими вони є в їхньому житті. Мама завжди самовіддано любить своїх дітей, незважаючи ні на що, і завжди рада нашим перемогам і щиро співчуває невдачам. Якщо в День матері ви не можете прийти до мами, то обов'язково треба подзвонити їй і сказати теплі слова і нагадати про те, як сильно ви її любите. Адже мама – найдорожча людина в нашому житті.
      Що подарувати мамі на День матері? Звичайно ж, увагу.  Подаруйте їй квіти, її улюблені цукерки,  почастуєте чимось смачним  – як порадувати маму в її день нехай підкаже вам ваша фантазія та знання її бажань і потреб.
       Не забудьте сказати мамі, що ви її любите!


      5. Випишіть у зошит  художні засоби, які Малишко використовує у поезії. 

      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
       Вивчіть "Пісню про рушник напам'ять.

      14.05.2021 - 7б. 
      Виразне читання поезій А.Малишка напамять.

      17.05.2021 - 7а

      19.05.2021 -7б
      Андрій Малишко. Поезії. 
      ПІДГОТОВКА
      ДО КОНТРОЛЬНОЇ ЗА 2 СЕМЕСТР.

      ПРО  ВІЧНИЙ ОБЕРІГ ЛЮДИНИ - РІДНИЙ ДІМ, ПРО ЛЮБОВ ДО БАТЬКІВЩИНИ ЙДЕТЬСЯ У ПОЕЗІЇ МАЛИШКА "ЧОМУ, СКАЗАТИ, Й САМ НЕ ЗНАЮ..." ВОНА СТАЛА ПІСНЕЮ.

      Подивіться відео.


      Вірш Малишка "Вчителька"  теж став піснею.


      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
      ПІДГОТУВАТИСЯ ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
       ЗА 2 СЕМЕСТР.
      Потрібно повторити: 
      1. Г. Тютюнник "Климко."
      2. О. Стороженко "Скарб".
      3. Б. Лепкий "Мишка."
      4. Біографічні відомості та поезії 
      Л. Костенко, Симоненка, О. Ольжича,
       О. Теліги, А. Малишка.

      5. М. Павленко "Русалонька із 7-в..."

      6. Л. Пономаренко "Гер переможений"

      7.О. Гаврош "Неймовірні пригоди Івана Сили".





      18.05.2021 -7а
      21.05.2021 -7б
      КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА 2 СЕМЕСТР.

      ЗАУВАЖЕННЯ - ПРОХАННЯ.

      Дякую тим дітям, які чесно виконують тестові роботи, розуміючи, що наразі важлива не оцінка у12б або 11б, а той обсяг знань, який ви отримуєте, адже попереду ЗНО. Таких дітей більшість.  Я ціную вашу чесність, розуміючи усі складнощі, з якими ви зараз стикаєтеся. 
       Є, на жаль,  систематичні спроби окремих дітей (їх дуже мало, і  прізвища не важко було встановити), отримати високий бал не дуже чесним шляхом. 

      Попередження - прохання: ті, хто заходять на тест декілька разів  ( у який спосіб ви це робите, знаєте не лише ви, а і я), наражаються на ануляцію результатів взагалі). Буду фіксувати лише 1 спробу.

      При виставленні оцінок буду насамперед враховувати систему роботи учня і в дистанційний період ( домашні роботи, а не лише тести), і протягом навчального року.

      ВИКОНАЙТЕ КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ ЗА 2 СЕМЕСТР.
      https://demchenko15.blogspot.com/p/2-7.html


      У тесті 36 питань.
       Кожні 3 правильні відповіді - 1б.


      24.05.2021 - 7а
      26.05.2021 -7б
      Володимир Івасюк. Відомий український поет і композитор. "Червона рута - одна з найвідоміших українських пісень у світі.

      1. Перегляньте відео. Послухайте пісню, відому на весь світ.





      Червона рута пов'язана з українським святом Івана Купала. За переказами, в Карпатах росте цілюща рослина з червоними квітами, за допомогою якої можна привернути до себе кохану людину. Дівчина, яка її знайде і зірве, буде щаслива в коханні. На Гуцульщині та Буковині серед місцевої молоді — як хлопців, так і дівчат — побутують звичаї виходу в гори після того, як зійде сніг. Якраз у цей час — у травні-червні у високогір'ї масово розцвітає рододендрон карпатський, чудові рожеві квіти якого слугують підставою для численних романтичних легенд[9]. Оскільки рододендрон карпатський на рівнинах природно не трапляється, а також враховуючи його лікарські властивості[10] і красу, склалась уява про нього як про чудодійну та чаклунську рослину.

      Червона рута

      Існують і інші погляди на те, яка саме рослина відповідає червоній руті. Одні вважають її квіткою роду рутові[11], інші — квіткою рододендрона жовтого, яка нібито чудом раз на якийсь час цвіте червоним.[12]. Обидва ці варіанти менш вірогідні, оскільки в місцевих говірках «рута» — це збірна назва трав'янистих рослин чи чагарничків загалом, а також важко уявити собі, що хтось називатиме «червоною» квітку явно жовтого кольору. Виходячи з цього, рутою (тобто рослиною) з привабливими червоними квітами є саме рододендрон карпатський.

      2. Перегляньте відео. Дізнайтеся про  життєвий і творчий шлях автора пісні.




      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
       ВИВЧІТЬ ПІСНЮ НАПАМ'ЯТЬ.




      25.05.2021-7а

      Повторення та закріплення вивченого.


                          Ліна  Костенко 

      19 березня 2020 року свій ювілейний день народження (90-річчя) відзначила Ліна Костенко — видатна поетеса, прозаїк і громадська діячка, беззаперечний моральний авторитет для українців.
      Письменниця є лауреаткою Шевченківської премії (1987) та Премії Антоновичів (1989).
      У радянські часи брала активну участь у дисидентському русі, за що була надовго виключена з літературногопроцесу. Авторка поетичних збірок «Над берегами вічної ріки» (1977), «Неповторність» (1980), «Сад нетанучих скульптур» (1987), роману у віршах «Маруся Чурай» (1979, Шевченківська премія 1987), поеми «Берестечко» (1999, 2010).
      2010 року опублікувала перший прозовий роман «Записки українського самашедшого», що став одним із лідерів продажу серед українських книжок у 2011 році.
      Почесна професорка Києво-Могилянської академії, почесна докторка Львівського та Чернівецького університетів.
      Відмовилася від звання Героя України. У сучасній українській традиції входить до переліку найвідоміших жінок давньої та сучасної України.
      1. Перегляньте відео. Послухайте вірш "Крила" у виконанні Богдана Ступки.

      2. Перегляньте інші відео. Ознайомтесь із поезією геніальної сучасниці.










      3. Перегляньте відео про  життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка  та Л.Українки.

      4. Запишіть у зошит нові для вас відомості.









      ВИ СУМЛІННО ПРАЦЮВАЛИ!
      МОЛОДЦІ!

      Книга - джерело знань і досвіду.
      Упевнена, улітку ви знайдете час для читання! Твори для 8-го класу дуже цікаві!
      Прочитайте їх.


      1. Перегляньте буктрейлер  до одного з них.




      Список з української літератури для 8 класу

      1. Українські народні думи. «Маруся Богуславка.»
      2. Леся Українка. «Давня казка»
      3. Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч.»
      4. Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною.»
      5. Олександр Довженко. «Ніч перед боєм.»
      6. Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути.»
      7. Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало".
      8. ЮРІЙ ВИННИЧУК "МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА."



      ВЕСЕЛИХ ТА ЦІКАВИХ ВАМ КАНІКУЛ!
      ДОБРЕ ВІДПОЧИНЬТЕ!
      ЗУСТРІНЕМОСЯ ВОСЕНИ!