Українська мова - 5а кл.


                                                   Дата уроку:11.01.2021

Урок на платформі ZOOM

Тема : Основні випадки чергування  у-в, і-й, з-із -зі (правила милозвучності).

  

ПОЯСНЕННЯ МАТЕРІАЛУ:

Мелодійне українське слово чарує всіх, хто слухає або читає його. Милозвучність української мови досягається чергуванням окремих голосних і приголосних звуків, спрощенням у групах приголосних, рухливим інтонуванням та наголошуванням.


 1.Розглянемо докладніше деякі засоби милозвучності української мови.

                                             УВАГА!

УСІ ПРИКЛАДИ (РЕЧЕННЯ) ПОТРІБНО ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ!


Чергування у – в та і – й

1.Звуком [і] завжди починається речення:

І враз усе стихло.

2.Звуком [у] починається речення, якщо далі йде приголосний:

  У нашому класі гарно.

АЛЕ: В одну мить усе зникло.

3.Між приголосними вимовляються [у] та [і]:

Урок у кабінеті хімії.

Мама дарує любов і радість.

4.Між голосними вимовляються звуки [в] та [й]:

 росла в Одесі; Василько й Оленка;

5.Немає чергування при зіставленні понять:

  Дні і ночі. Батьки і діти.

6.Не чергуються [у] – [в], [і] – [й] тоді, коли зміна звука викликала б зміну значення слова: 

вправа (завдання з мови) і управа (установа, організація).

7.Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, льв, св, тв, хв вживається у: 

Сидимо у вагоні.

 Живе у Фастові.

 Відпочивали у Львові.

Найгарніша у світі.

Знайшли у твоїй книзі.

Підлога у хвої.

8. Після паузи( коми, тире, двокрапки) перед приголосним пишемо У, І 

Знаю, у чому секрет.

Звечоріло, і пішов сніг.

9.Перед словом, що починається на й, я, ю, є, ї, пишемо І:

Ольга і Йосип, хто і як.


2. Прочитайте і запам'ятайте.

 Чергування прийменників з – зі – із

Прийменник З може мати форми ЗІ, ІЗ.

 1.Варіант ЗІ вживають, коли наступне слово починається зі збігу приголосних: 

зі мною, зі школи.

 2.ІЗ уживають між приголосними, коли в наступному слові наявний збіг:

 пив із джерела, дістав із скрині.

3.В інших випадках уживають прийменник з

приїхав з міста, приїхала з міста.


Домашнє завдання :

1.Переглянути відео.




2.Вивчити правила на сторінці 111, 112 підручника або інфо
рмацію на блозі.

 Надсилати  в Google Клас  класну роботу  не потрібно.

       

Дата уроку:13.01.2021

Тема : Позначення м'якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я.


1. Повторіть правила, які ви вивчали раніше (стор. 118 підручника):


ПОЗНАЧЕННЯ МЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ НА ПИСЬМІ. ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ ЗНАКА МЯКШЕННЯ

        

2. Розгляньте таблицю,  приклади запишіть у зошит 

( надсилати  в Google Клас це завдання не потрібно).





3.Виконайте тестові завдання на повторення попереднього матеріалу

( У зошит питання не переписувати, записати лише правильну відповідь, наприклад: 1б, 2а...).


1. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність (неправильно написано):

А потрапив у пастку

Б перебувала в Києві

В день у день

Г працювала в Львові.


2. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність (неправильно написано):

А злетіти у небо

Б укласти угоду

В ходили в аптеку

Г виконати вправи.


3. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність (неправильно написано):

А степ і море

Б університет й школа

В ціна і якість

Г швидко йди.


4. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність (неправильно написано):

А війна і мир

Б Оксана й Ігор

В хто й як

Г Сашко і Юрко.


5. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність (неправильно написано):

А ходімо в кіно

Б працюють втрьох

В в акті зазначено

Г у святкові дні.


6. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність (неправильно написано):

А я й не знав

Б швидко іди

В друзі і вороги

Г дуби і ялини.


7. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність (неправильно написано):

А плавала у озері

Б у кого

В вихід у місто

Г у річці.

8. У якому рядку вживання з?зі порушують милозвучність (неправильно написано):

А одне з найулюбленіших

Б їхати зі школи

В крихти з столу

Г зустрітися зі збірною України.

9. Установіть відповідність ( наприклад: 1а, 2б...).

1) вставити букву в                     А) човен (у) річці.

2) вставити букву у                     Б) читала (у? в)літку

3) вставити букву і                      В) (і? й) на грядках 

4) вставити букву й                     Г) лимони (і ?й) апельсини

 
Надіслати відповіді в Google Клас.
( У зошит питання не переписувати, записати лише правильну відповідь, наприклад: 1б, 2а...).

 Домашнє завдання :Вивчити правила на сторінці 111, 112 підручника.



Дата уроку:15.01.2021

Тема : Правила вживання знака м'якшення.

1. Ознайомтесь із правилами на сторінці 119 підручника.  



                                            
                                                 ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!



2. Виконайте вправу 317. Здійсніть самоперевірку (відповідь - у кінці уроку). Проаналізуйте помилки. 

Надсилати в Google Клас це завдання не потрібно.


3. Перегляньте відео. Повторіть правила.



Самоперевірка. Відповідь до вправи 317.

Надсилати в Google Клас це завдання не потрібно.

 Домашнє завдання : 
1.Вивчити правила на сторінці119
( уживання знака м'якшення). Виконати вправу 314 письмово.

Надіслати  виконане завдання (вправу 314 )в Google Клас.




Дата уроку:18.01.2021

Урок на платформі ZOOM

Тема : Правила вживання знака м'якшення. Повторення й поглиблення.

Повторіть правила за схемами:

ь пишеться 
після букв д, т, з, с, ц, л, н 
перед твердим нешиплячим.







БІЛЬШЕ, але МЕНШЕ
ПОЛЬСЬКИЙ, але УКРАЇНСЬКИЙ

ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ ТА 
 

          ЗАПАМ'ЯТАТИ ВИНЯТКИ:

тьмянийрізьбярняньчитибриньчати
женьшеньМаньчжурія.


                              ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ
ПРИКЛАДИ З ТАБЛИЦІ.



Вправа1

Виписати слова у два стовпчики: 

1) з м'яким знаком; 2) без нього.

Ковал..чук, щонаймен..ший, учител..ство, камін..чик, різ..бяр, сон..ця, медал..йон, чотир..ма, лял..ці, с..міх, бат..ківський.

Ключ. Підкресліть в першому стовпчику останню букву - прочитаєте ім'я героя твору Уласа Самчука ″Марія″.

Надсилати в Google Клас це завдання не потрібно.

Домашнє завдання : 

1.Вивчити правила на стор.119, 121
( уживання знака м'якшення).

2. Переглянути відео.

3.Повторити правила на стор.112,104, 97. 
ПІДГОТУВАТИСЯ ДО ТЕСТУ З РАНІШЕ ВИВЧЕНИХ ОРФОГРАМ
(через 1 урок).

 
Дата уроку:20.01.2021


Тема : Правила вживання апострофа.

1. Ознайомтесь із правилами на сторінці 123 підручника.
 

2.ЗАПИШІТЬ У ЗОШИТ ВИНЯТКИ

3.ЗАПИШІТЬ СЛОВА В ЗОШИТ.
УСНО ПОЯСНІТЬ НАПИСАННЯ АПОСТРОФА.


Надсилати в Google Клас це завдання не потрібно.


Домашнє завдання : 


1.Вивчити правила на сторінці 123. Повторити правила на стор.119, 112,104, 97.

Надіслати  виконане завдання (вправу 331 )в Google Клас.







Дата уроку:22.01.2021


Тема : Основні правила переносу.

1.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО,ЗАКРІПІТЬ ЗНАННЯ ПРО ВЖИВАННЯ АПОСТРОФА






2. ПРОЧИТАЙТЕ:



3.Прочитайте правила переносу.




Домашнє завдання : 

1. Повторити правила на стор.119,123, 112,104, 97 та правила переносу.

2.Виконати тестові завдання онлайн за посиланням





4- чверть розпочато. Вітаю. Бажаю успіхів!

29.03.2021


Урок 1 "Однорідні члени речення.Узагальнююче слово при однорідних членах речення". Закріплення матеріалу.


1. Уважно ще раз прочитайте правило на стор. 162, 163.

Однорідні члени речення виконують однакову функцію ( підкреслюються однаково).
Наприклад : Земля, і вода, і повітря - усе поснуло.
Пояснення: однорідні члени речення земля,  вода,  повітря  виступають підметами. 
Узагальнювальне слово усе теж підмет. Воно стоїть після однорідних , тому перед ним ставиться тире. 

Кома між однорідними  членами речення ставиться тому, що вони поєднані повторюваним сполучником і.



Картинки по запросу "Цікаві вправи з теми розділові знаки при однорідних членах речення ігри 5 клас"



2.Розгляньте на схемі випадки 1 і 2. 

 Схеми 3 і 4 ми  розглянемо пізніше.
Картинки по запросу "схема розділових знаків при однорідних членах речення"
3. Запишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення.

 Уся сім’я любить читати  батько і мати і донька.
 Діброви і долини луги і сади усе зацвіло.
Вовк линяє та вдачі не міняє.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. ПОВТОРІТЬ ПРАВИЛА НА СТОР. 159-163. 

2.УВАЖНО ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕОМАТЕРІАЛ. 


3. Виконайте вправу 436.
НАДСИЛАТИ ФОТО ВПРАВИ НЕ ПОТРІБНО.
ПЕРЕВІРКА НА ОНЛАЙН- УРОЦІ.




31.03.2021
Урок 2. Однорідні  члени речення. 
 
1. Повторіть за допомогою таблиць правила.

Картинки по запросу "головні та другорядні члени речення схеми"

Картинки по запросу "головні та другорядні члени речення схеми"

















3. Запишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення.

Вони боронили рідну землю від ворогів  печенігів,  монголів і татар.
Скрізь тихо і на небі і на узгір'ях і на горі .
Луки гори і пишні сади  все зелене і принишкле.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. ПОВТОРІТЬ ПРАВИЛА НА СТОР. 159-163. Підготуйтесь до контрольного тестування.



02.04.2021
Урок 3. Контрольна робота з теми "Однорідні  члени речення."

ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ.

1.Якщо є потреба повторити правила, перегляньте відео. 









УВАГА! КОНТРОЛЬНА РОБОТА!

ВИКОНАЙТЕ ТЕСТОВЕ ЗАВДАННЯ  



                     
05.04.2021

Урок 4.Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні.


1.Ознайомтеся з матеріалом. Випишіть у зошит  лише звертання.


Звертання. Поширені й непоширені. Розділові знаки в реченні.


2. Випишіть речення зі звертаннями.

Презентація з української мови "Речення"


3. Ознайомтеся з матеріалом  наступних  трьох таблиць.

Посібник- конструктор для 5 класу

розробка уроку-подорожі з української мови 5 клас по темі ...





5. Випишіть із наступної таблиці речення зі звертаннями. Усно поясніть вживання розділових знаків.


Звертання поширені та непоширені - презентація з української мови


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.Вивчіть правила на стор.167,168.
6. Виконайте в зошиті вправу 451. 
 


07.04.2021

Урок 5.            Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами.

 1.Прочитайте матеріал підручника на стор.169.Запишіть приклади речень із вставними словами.

2.Ознайомтеся з матеріалом за таблицями


Українська мова для 6 класу: завдання та тести онлайн - Learning ...

3. Випишіть речення зі вставними словами.



Українська мова (5 - 6 клас). Алгоритм роботи над помилками

4.Складіть речення  із вставними  словами 
 будь ласка, безперечно, на жаль.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.Вивчіть правила на стор.167-169.
2.Підготуйтеся до контрольного тестування з теми "Звертання". 



09.04.2021
Урок 6. Узагальнення та систематизація матеріалу. Тестування з теми "Звертання".

1.  Підготуйтеся до тестування:

1) дайте усні відповіді на питання (табл.1);
2) перевірте свої відповіді (табл.2);
3) за потреби, повторіть правила за підручником або за таблицями. 
                    
Таблиця 1

ЗВЕРТАННЯ. БУДОВА ЗВЕРТАНЬ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ.



 Таблиця 2.Перевірте свої знання. 


розробка уроку-подорожі з української мови 5 клас по темі ...



  
   
12.04.2021

Урок 7. Виділення на письмі вставних слів комами.

1. Прочитайте правила на стор. 170. Запишіть речення із правил.

ПОЯСНЕННЯ:

На щастя, дощу сьогодні не було.

У цьому реченні слово, на щастя, - вставне, тому що його можна вилучити  і речення не втратить змісту.

Дощу сьогодні не було.

Слово на щастя виражає лише почуття, воно не відповідає на питання , ми його не підкресюємо як член речення.

У реченні ПОДАРУВАЛИ КВІТИ НА ЩАСТЯ(подарували з якою метою?) слово на щастя відповідає на питання , у реченні виступає обставиною. Отже, воно не є вставним.

2. Запишіть наступне речення в зошит. Поставте після вставного слована жаль, кому.




 Слова на жаль, на щастя, на диво та подібні завжди пишуться окремо! 

Вони можуть бути або не бути вставними залежно від змісту речення.

3. Зверніть особливу увагу!

Речення зі вставними словами, словосполученнями та реченнями ...


4. Виконайте вправу 459 усно. 


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОР.169, 170.

2. Виконати  вправу 461.
3.Відвідайте відеоурок (за бажанням). Під час перегляду будьте уважними.





Урок 8. 
14.04.2021

УМР."Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці)".

ОЗНАЙОМТЕСЯ З ІНФОРМАЦІЄЮ.

 У наш час легко і просто передавати думки на відстань. Ми можемо докладно описати події, своє життя, передати міркування на сотні і тисячі кілометрів, вивчати документи; ознайомлюватись із поглядами людей, які жили сотні й тисячі років тому. А чи завжди було письмо? Коли і як воно виникло?
            Потреба у листуванні виникла дуже давно. Людям потрібно було передавати якусь інформацію на відстані та в часі. Для цього використовувалися різні предмети. Наприклад, індіанці, оголошуючи війну, надсилали супротивникові томагавк (сокиру). Сигналом миру служила люлька: її на знак примирення по черзі палили представники ворогуючих племен.

    А ще для передачі повідомлень використовувалося своєрідне намисто – вампум, нанизані на стрічку морські черепашки. Поширеним було вузликове письмо – кіпу: зміст послань у ньому передавався через кількість прив’язаних до мотузки чи палиці шнурів і вузлів на них.
 Але „мова” сигналів і предметів не давала змоги передавати думки, спілкуватися повноцінно. Для цього була потрібна писемність. І першим кроком до неї стало малюнкове письмо – піктографія.
   Людина навчилась малювати дуже давно. Поселившись у печері, люди висікали або видряпували фігури тварин, людей та різних предметів. Згодом у цьому письмі дедалі частіше використовувались умовні зображення. Малюнками передаються навіть абстрактні поняття: наприклад, рогата змія означала   життя,  з’єднані руки – дружбу, дві змії – небезпеку…
     Малюнкове письмо віджило, але залишки його можемо побачити й сьогодні. Це всім відомі знаки дорожнього руху.
    Піктографія удосконалювалась, у ній широко використовувались умовні знаки. На зміну малюнкам  прийшли ієрогліфи. У них кожний знак   передає слово або його частину. У наш час ними пишуть у Японії й Китаї. Народи цих країн люблять своє письмо-малюнки і не збираються з ним розлучатися.   
     Ієрогліфічне замінило буквене письмо. Винайдення літер – невеличких простих фігурок, що відтворюють звуковий склад слів, - велике досягнення людства.
    Вважають, що букви першими створили фінікійці, а удосконалили їх греки. Творцями слов’янської азбуки - кирилиці стали Кирило і Мефодій. Сучасний український алфавіт склався на її базі.

 Кожен із нас любить гарно одягатися. А чи є одяг  у листів? Це – конверт.  Саме в ньому ми й  отримуємо лист. 

Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова cover— «закривати». Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

  Десь років за тридцять після цього Великобританія подарувала світові ще один корисний винахід – поштову марку. Так, тривалий час пересилання листів завдавало чимало клопотів і працівникам пошти, і населенню. Оплата поштових послуг була надзвичайно високою. Листи частіше за все оплачував не відправник, а одержувач. Особливі листи захищали печаткою із сургучем.                    
10 січня 1840 року  в обіг надійшла перша у світі державна поштова марка.
Поштовий індекс - набір символів, що додається до поштової адреси для полегшення сортування та доставки пошти. Уперше поштові індекси з'явились в Західній Німеччині на початку 1940-х років.
                                                                                                                                                           

Уміння написати листа означає вміння визначити його зміст і композицію, вибрати потрібні слова і словосполучення, правильно написати адресу на конверті.

Адреса складається із таких частин: 
хто надсилає лист; 
звідки він; 
кому призначений; куди направляється.

А зараз підпишемо конверт. Зверніть увагу на розділові знаки (пунктограми) та скорочення.
          
Як оформити конверт

1. Адресу відправника пишуть угорі ліворуч, а одержувача — унизу праворуч.
2. Послідовність відомостей така: 1) прізвище, ім’я, по батькові (відправника — у називному відмінку, одержувача — у давальному); 2) вулиця, номер будинку, квартири; 3) населений пункт; 4) район, область (за потреби); 5) індекс; 6) країна (за потреби). 


Усно виконайте вправу 484.
 Зверніть увагу на скорочення та розділові знаки!

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Виконайте вправу 485 письмово або підпишіть справжній конверт. 

ПЕРЕЙДИ НА СТОРІНКУ БОНУСИ ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ. ОБЕРИ ГРУ. СТАНЬ ПЕРЕМОЖЦЕМ!



Урок 9. 
16.04.2021

Контрольна робота з теми "Вставні слова та сполучення слів."

1. Повторіть матеріал підручника (стор. 167-170).

Особливо зверніть увагу на групи вставних слів( таблиця на  стор.169)

Речення, в якому є вставні слова, називають ускладненим. 
Якщо вставних слів нема, речення не ускладнене.

Тест з теми "Вставні слова." 5 клас.


ВІТАЮ! ВИ МОЛОДЦІ! НАГОРОДА ЧЕКАЄ НА ВАС!




Урок 10. 
19.04.2021
"Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язком."


1. Ознайомтеся з матеріалом таблиці 1.
2. Запишіть у зошит речення з таблиці 1.

складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком копия

3. Ознайомтеся з матеріалом таблиці 2.
4. Запишіть речення з таблиці.

Блог учителя української мови та літератури: Запам'ятайте !



5. Прочитайте правило на стор. 174.
6. Виконайте вправу 474.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Виконайте вправу 475.
ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ.



Урок 11. 
21.04.2021
УМР ."Лист до рідної людини  з використанням звертань та вставних слів."

Пишіть листи і надсилайте вчасно, 
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу
І коли навіть ні про що писати.

                          Л.Костенко 

Сьогодні ми все частіше  говоримо про Інтернет-пошту та SMS-послання як різновид епістолярного жанру,  проте до старих добрих листів звертаємося не раз. Ще б пак, адже не кожна “есемеска” зрівняється із вишуканою новорічною листівкою, підписаною власноруч. Щоб надіслати електронну пошту використовують символ під назвою «равлик.»  

– Часто доводиться чути, що листи – застарілий спосіб спілкування. Кажуть, у часи телефонів, факсів, Інтернету писати листи – непотрібна трата часу. Якщо мова йде про передачу інформації, так, безперечно. Але ми говоримо про спілкування. У наш час лист стає знаком уваги, поваги, любові. Оскільки навіть через багато років він збереже ваші думки, почуття, написані сьогодні. Так, як зберігає пам’ять  лист, написаний запорожцями турецькому султанові. Це пам’ять про історичні події, про мужніх, сміливих козаків, відданих своєму народові, своїй Вітчизні.


Є листи з війни – це пам’ять про героїв, які загинули в роки Другої світової війни. Але залишились на папері їхні теплі, ніжні слова до своїх рідних, їхні сподівання. І в родинах зберігають ці листи, як святиню.
Кожна людина має свою домівку, де почуває себе затишно, захищеною.
Лист теж має своє тимчасове житло  під назвою поштова скринька. А як і коли вона виникла, ми зараз дізнаємося. 

Колись давно команда португальського мореплавця Бартоломео Колумба потрапила в шторм біля берегів Південної Америки. Багато моряків у цій  пригоді загинуло. Та окремим вдалось врятуватися. Діставшись  до берега, один із офіцерів написав про  це  листа, помістив його в свій черевик, якого повісив на дерево недалеко від берега.
    Через рік тут висадився інший мореплавець, знайшов листа, прочитав і поставив капличку на місці загибелі своїх співвітчизників. Пізніше тут виросло селище. Іще довго черевик моряка слугував поштовою скринькою. Те знамените дерево росте й досі. А біля нього—пам’ятник поштовій скриньці  у формі черевика.

До наших днів у деяких країнах Європи та Америки залишився такий звичай: дітям у Різдвяну ніч в їхні черевики кладуть подарунки чи то Санта Клаус (у англійців), чи Дід Мороз (у росіян) тощо. У нас також є свій український чудотворець, якого ми можемо попросити виконати наші бажання та потаємні мрії. Це - Святий Миколай, якого й називають Миколою Чудотворцем.


УСМІХНИСЬ - ХВИЛИНКА! 
Не бери приклад - пиши грамотно!

Напесать листа до вас
Змусили проблеми.
Вчора в класі говарив
Я на зборах знову —
Щоб нмхто з нас не робив
Помилок у мові.
Я завжди про це кажу,
Веступаювсюду,
Обіцяю і пишу —
Всім за пріклад буду!
Але учні виступ мій

Слухать не хотіли.
Тож я прошу вас одне:
Поможіть, будь ласка!
А то я, Мекола,
Не вчив правел з мови
І не можу прочитать
Власної промови,
Тому що я ні бе ні ме
В правел ах із мови.
До побачення. Пешіть.
І мене песать навчіть.

Порівняйте слова і їхнє визначення, з’ясуйте різницю.

Адрес — письмове звернення до особи.
Адреса — напис на конверті, місце проживання особи.
Адресат — той, хто отримує лист, телеграму.

Адресант — той, хто адресує, надсилає лист.

Лист – це особливий вид творчості. Щоб листування було вдалим, необхідно знати правила листування .

      Робота над пам’яткою   «Правила листування»  
           
1. Вчасно відповідайте на листи, не залишайте їх без відповіді.
2. Пишіть на якісному папері.
3. Дбайте про почерк, охайність в оформленні.
4. Уживайте звертання. Коли звертаєтеся до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.
5. Не порушуйте  композиції листа (початок, основна частина, кінцівка).
6. Дотримуйтеся мовленнєвого оформлення,  пишіть грамотно. Пам’ятайте: зміст листа говорить   про вашу освіченість та  виховання.
7. У кінці листа ставте розбірливий підпис, дату.


 Здебільшого листи складаються з таких частин:                
ПОЧАТОК: звертання до того, кому адресовано лист.
ОСНОВНА ЧАСТИНА: зміст листа.
КІНЦІВКА: форми ввічливості: з повагою, на все добре, до скорої зустрічі; повторні поздоровлення; підпис, число.


Робота з теоретичним матеріалом
 Прочитайте текст. Яких рекомендацій необхідно дотримувати під час складання листів?

Більшість людей пише листи майже автоматично: розповідає про своє здоров’я, роботу або навчання й питає про відповідні факти з життя того, до кого звертається. Але від побудови листа, від слів, які добере автор, немало залежить реакція адресата, його настрій.
Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа. Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, хто листується. У звертанні вживаються різні епітети: шановний, вельмишановний, високоповажний, дорогий та ін. 

Іменник, що означає людину, до якої звертається, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Іване, Галино. Якщо звертання виражене сполученням імені й по батькові, то обидва слова вживаються в кличному відмінку: Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.
Коли ті, хто листуються, говорять одне одному Ви, то це слово має писатися з великої літери.

Звернення до адресата може бути ускладнене привітанням-побажанням, яке передує звертанню й епітету: добрий день, здрастуйте і под. Наприклад: «Добрий день, дорогий друже!» або «Здрастуй, Олексію!»

Далі автор розповідає про своє життя, здоров’я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес. Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажання здоров’я, щастя; передає вітання родичам і знайомим.
Звичайно, можуть бути відхилення в плані викладу, зумовлені певними обставинами, але для людей з нормальними взаєминами характерна доброзичливість, повага, що виражається мовними кліше — привітаннями, побажаннями благополуччя (За Є. Чак).

Наші питомі слова і форми вітань-прощань не загубилися, вони – у вічно живих творах українських класиків, вони – ще на вустах старшого покоління або в пам’яті тих, хто чув їх не спотвореними. Їх відроджують активні громадяни суспільства, справжні борці за українську мову. Бо ж звучать так природно, гарно і чисто! Звучать достоту по-українському: мелодійно, органічно й милозвучно: 

– Доброго ранку! Радий бачити Вас! Привіт! Моє шанування! Здоровенькі були!
– Добрий день! Добридень! День добрий і Вам (вам)! На добридень! Будьте здорові з неділею! Доброго здоров'я! Будьте і Ви здорові! 
– Добрий вечір! Добривчір! На добривчір вам! На добраніч! Добраніч!
– До нової зустрічі! Щасливо! Бувайте здорові! Щасти вам! Бувай! На все вам (Вам) добре! Щасти.


► Прочитайте лист із твору Всеволода Нестайка «Пашка-чоботар». Зверніть увагу на побудову листа (початок, основну частину, кінцівку), його мовне оформлення. Як ви вважаєте, які емоції викликав лист в одержувача? Чи заспокоїв Павла автор листа? Чи зробив його щасливим?

ЛЮБИЙ ПАШО!
Вибач, що так трапилось. Не зможу я приїхати до Нового року. Дуже серйозно справою зайнятий. Ти ж знаєш. Тому затримаюсь. Але ти не сумуй. Новий рік обов’язково принесе тобі щастя. Я в це вірю. Він повинен бути щасливим, цей Новий рік. І він буде по-справжньому новим.
Мої товариші передають тобі великий привіт. Вони просто дивуються, як ти ловко працюєш. Я, мабуть, скоро приїду. І знаєш, якщо ти не проти, я заберу тебе з майстерні і будемо жити разом. Хочеш? А поки що передаю тобі невеликий новорічний гостинець. Цілую тебе міцно.
Тарас Іванович.
Дата

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Ознайомитися зі структурою листа на сторінці 172.

2.Виконати вправу 468 усно.

Цікавинка для допитливих!

Звичайно, що лист не сам приходить до адресата. Його приносить людина. А хто такий листоноша? Людей, які сумлінно виконують свою роботу завжди поважали у суспільстві.

Вічна пам'ять легендарному листоноші          
Єдиний у світі пам'ятник листоноші було зведено у закарпатському селі Тур'ї Ремети Перечинського району в середині XIX століття.
Щодня листоноша, якого тоді шанобливо називали «послом», долав 60 кілометрів, доставляючи землякам з Ужгорода газети, листи, грошові перекази тощо. Шлях пролягав через гори, струмки і річки. Посол не раз зустрічав небезпечних лісових звірів, але завжди вчасно приносив пошту. Якось його все ж таки  спіткала біда. За однією з легенд, листоноша провалився під кригу і потонув, а за іншою - він усе ж таки вибрався з крижаної води і прибув до села, але потім помер від запалення легень.
Та селяни не забули легендарного листоношу. Пам'ятник листоноші встановлено 1838 року на стіні православної церкви святого Михаїла (1616 року, реконструйовано 1990 року) у вигляді барельєфу. На дошці написано «Въ Память Приязности, Тверезности, Чесности и Послужности Посла Феодора Фекета. Померъ р. Б.1838». Меморіальна дошка на стіні сільського храму збереглася до наших днів.
А ось у райцентрі міста Перечин, що знаходиться за кілька кілометрів від села 2004 року було встановлено справжній пам'ятник Федорові Фекеті.


Урок 12. 
23.04.2021
УМР ."Лист до рідної людини  з використанням звертань та вставних слів."
Виконайте вправу 469 або проєкт "Лист у майбутнє."


 Після карантину відправте свій лист другу, бабусі, дідусеві тощо. Якщо виконували проєкт, після карантину здайте на зберігання класному керівникові.

ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ НА ZOOM УРОЦІ.



Урок 13. 
26.04.2021

КОМА МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ.

1. Прочитайте правило на стор. 176.
2. Розгляньте ілюстрацію.


Котигорошко": от фольклора к анимации. Блог продюсера / НВ


3.Спишіть речення, підкресліть граматичну основу. Поясніть вживання розділових знаків. У кінці поставте букви, що характеризують дане речення:
ПР- просте речення.
СБ - складне безсполучникове речення.
СС- складне сполучникове речення.

Усі діти люблять  мультфільми. Деякі персонажі полонили серця малечі по всьому світу, а вигадані вони були в Україні. Вернигора з мультфільму"Пригоди Котигорошка та його друзів"перевертає гори,Вернидуб може керувати рослинами.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 
1.ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНКАХ 174, 176.
2.ВИКОНАТИ ВПРАВУ 480.


Урок 14. 
28.04.2021

КОМА МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ.
 
1. Розгляньте таблицю1.

Посібник- конструктор для 5 класу

2. Запишіть речення  до схем у зошит.

Усі діти люблять  мультфільми, вони навчають   бути справедливими та добрими. ( До першої схеми).
Український мультфільм "Енеїда" розповідає про пригоди Енея, який разом зі своїм козацьким військом заснував державу. (До другої схеми).

3. Розгляньте таблицю2. Запишіть у зошит речення з таблиці.

Посібник- конструктор для 5 класу

4. Перегляньте таблиці. Повторіть матеріал, вивчений раніше.







ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1.Виконайте вправу 479 письмово. 

Не забудьте підкреслити головні та другорядні члени речення (завдання II).

ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ

2. Повторіть матеріал на сторінці 142 -148. Підготуйтеся до виконання самостійної роботи.


Урок 15. 
30.04.2021
САМОСТІЙНА РОБОТА.

1. Повторіть матеріал на сторінці 142 -148.

2. ВИКОНАЙТЕ ТЕСТ З ТЕМИ "СИНТАКСИС"  ЗА ПОСИЛАННЯМ



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. ПОВТОРИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНКАХ 173- 176.
2.Переглянути відео ( за бажання) на закріплення.

           

Урок 16,17. 

05.05.2021 

Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.

1. Прочитайте правила на сторінці179, 180.
Запишіть речення.
2.Ознайомтеся з матеріалом таблиці. Запишіть речення. Поясніть розділові знаки при прямій мові.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНЦІ 180.
2. ВИКОНАТИ ВПРАВУ 488.
ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ

Урок 18. 

07.05.2021 

Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.

1. Розгляньте таблицю1. 
Запишіть усі речення з таблиці. Зверніть увагу на розділові знаки.





Українська мова для 7 класу: завдання та тести онлайн - Learning ...



2. Розгляньте таблицю2. Запишіть усі речення з таблиці. Зверніть увагу на розділові знаки.


Лінгводидактична спадщина провідних вітчизняних учених ХХ століття


3. Перегляньте відео( за бажання). Повторіть матеріал.





ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНЦІ 179- 180.
2. Виконати вправу 493 письмово.
ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ


Урок 19  
12.05.2021
Діалог. Тире при діалозі.

1. Прочитайте правило на стор. 183.
2. Розгляньте таблиці 1- 3.

Таблиця 1

Блог учителя української мови та літератури: Повторення ...


  Таблиця 2


Діалог

  
Таблиця 3


Діалог





ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНЦІ 183.
2. Виконати вправу 496 письмово.
ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ

Урок 20  
14.05.2021
Діалог. Тире при діалозі.

1. Спишіть  діалог "У бібліотеці" з таблиці.
ПОЯСНІТЬ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ.




Діалог



2. Спишіть  діалог "Телефонна розмова" з таблиці.


Діалог







Перегляньте відео. Повторіть матеріал.






ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1.ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНЦІ 183.
2. Виконати вправу 500 письмово.
ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ


Урок 21  
17.05.2021
Діалог. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ. ПРЯМА МОВА, ДІАЛОГ. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ.

1. Повторіть правила. Запишіть речення.



2.ЗАПИШІТЬ КАЗКУ З ЖУРНАЛУ "ПІЗНАЙКО. ЗАМІНІТЬ МАЛЮНКИ СЛОВАМИ. У СКЛАДНИХ РЕЧЕННЯХ ПІДКРЕСЛІТЬ ГРАМАТИЧНІ ОСНОВИ.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
 1.Повторіть матеріал на сторінці 174 -183.  
1. "Пряма мова. Діалог". Варіант 1.
2. "Складні речення. Пряма мова. Діалог". Варіант 2.

19.05.2021 
ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ



1. ПОВТОРІТЬ ПРАВИЛА.











Мова калинова: Уроки мови



Звертання поширені та непоширені - презентація з української мови


Однорідні члени речення» - Гайштут и его друзья | Украинский язык ...
 
2. Запишіть у зошит слова, поясніть написання :
Трамвай, тролейбус , інженер, шістнадцять, шістдесят, шістсот,  мільйон,  напам’ять, футбол, шеренга, сигнал,  юннат,   донецький, криворізький, тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати.
торф'яний, здоров'я, бур'ян, кур'єр, під'їхати, з'єднати, з'їхати, роз'яснити, об'єднати, трьох'ярусний,  морквяний, п'єса, слов'яни, дит'ясла, з'ясувати, об'єднання.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Щоб добре написати контрольну роботу, необхідно повторити такі правила за підручником:
1. Спрощення в групах приголосних - стор.104.
2. Правила вживання знака м'якшення - стор. 119.

3.Уживання апострофа - стор. 123.
4. Речення, його граматична основа - стор.142, 143.
5.Види речень за метою висловлювання - стор. 146.
6.Другорядні члени речення - стор. 150, 152, 155.
7.Розділові знаки при однорідних членах речення - стор.159, 160, 163.
8. Розділові знаки при звертаннях - стор.167.
9. Складне речення - стор. 174, 176.
10.Пряма мова. Розділові знаки при ній - стор.179, 180.
11. Репліка діалогу - стор. 183.


21.05.2021.
 КОНТРОЛЬНА РОБОТА
Виконайте контрольну роботу за 2 семестр 1 варіант.https://demchenko15.blogspot.com/p/2-5.html

Ви можете виконати ще один варіант контрольної роботи, якщо бажаєте.


Контрольна робота за 2 семестр 2 варіант.https://demchenko15.blogspot.com/p/2-5.html



24. 05.2021
ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Запишіть у зошит та вивчіть написання словникових слів: 

проєкт, фоє,  плеєр, феєрверк, пів міста, пів Європи, пів яблука, пів України, півострів, півкуля, півзахист.

2.Повторіть правила "Розділові знаки при  прямій мові ".


Блог учителя української мови та літератури: Пряма мова. Розділові ...

3.Випишіть речення з таблиці.

Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові - ВІДОМОСТІ ІЗ ...

4.Повторіть правила за таблицями.


Блог учителя української мови та літератури: Повторення ...

Діалог

Пряма мова. Непряма мова - презентация онлайн


Діалог

5. Прочитайте приклади діалогів. Зверніть увагу на слова ввічливості, вставні слова, звертання, що вживають учасники діалогу.

1.ДІАЛОГ. «ЗНАЙОМСТВО»

- Привіт! Здається, ти ходиш до тієї ж музичної школи, що й я. Я бачив тебе декілька разів. Мене Сашком звуть, давай знайомитися!
- Так, я теж тебе бачила. Я Олена. Я вчуся грати на фортепіано, а ти, мабуть, на гітарі?
- Так! Як ти здогадалася?
- Так от вона в тебе за плечима!
- А, вірно! Яка ти жартівниця! Тобі подобається музика?
- Зараз – дуже! А спочатку мене батьки змусили займатися, я не хотіла. Тепер я їм дуже за те вдячна. Я вважаю, музика – моє покликання!
- Нічого собі! Так ти щиро захоплюєшся музикою! Мені подобається, коли люди люблять те, що вони роблять.
- То, мабуть, ти й сам такий?
- Звичайно! Музика завжди цікавила мене, покращувала настрій. А я сам вирішив вчитися грати – мені хотілося самому виконувати пісні моїх улюблених бітлів.
- Мені «Бітлз» також подобаються. Слухай, з тобою так цікаво розмовляти!У нас стільки спільного! Але, на жаль, мені далеко додому їхати – маю йти.
- Давай я проводжу тебе. Куди тобі?
- До кінцевої 25-го маршруту. А тобі?
- Сьогодні мені теж! Не зважай, у мене є вільний час.

- Дякую! Тоді ходімо!

2. Діалог. «Зустріч після канікул»


- Привіт, Сашко! Радий тебе бачити!
- Привіт! Навзаєм! Як відпочив на канікулах?
- Дуже добре! Ми з батьками їздили на тиждень у Карпати. Там так чудово! Я навчився кататися на лижах!
- Молодець! Не страшно було?
- Спочатку страшнувато. Схил такий довгий, хоч і не дуже крутий – для новачків. Мені допомагав молодий інструктор, і дуже швидко стало виходити! Було дуже весело. Ми майже не заходили до готельного номеру. Це були найкращі канікули в моєму житті!
- Радий за тебе! Канікули взагалі не бувають поганими – можна відпочити від навчання, виспатися, зайнятися улюбленими справами. Я нарешті дочитав книгу, яку давно мріяв прочитати.
- Згоден, бо щоб вивчити уроки, треба й так багато читати, часу на читання «для себе» не вистачає. А ти провів канікули вдома?
- Так. На Різдво до нас приїздили дядько з тіткою та мій двоюрідний брат Іван, тож сумно не було. Але на наступних канікулах я б теж хотів кудись з’їздити.
- Правильно! Так цікаво бувати в нових місцях!
- Ще я помітив, що незважаючи на те, що на канікулах не треба вставати за будильником, я все одно прокидаюся рано, бо шкода часу на сон, коли можна робити те, що тобі подобається.
- Це правильний підхід! А то буває, звикнеш довго спати на канікулах, потім важко знову вставати рано кожного ранку.
- Ще мені подобається, що можна самому розпоряджатися вільним часом і підучити предмети, які знаєш не дуже добре.
- Точно! Канікули – це здорово! Тепер можна й повчитися!

3. Діалог.  "Школа"


- Добридень, Світланко!
- Добридень, Наталочко! Чого це тебе не було на першому уроці?
- Потрібно було піти в поліклініку, пройти флюорографію.
- Ось воно що!
- Щодо першого уроку, то можна тебе попросити про послугу?
- Звичайно ж, можна.
- Розкажи мені, будь ласка, що ви вивчали на уроці.
- Ну, оскільки це була географія, ми вивчали природничі багатства України. Потім отримали завдання зробити відмітки на контурних картах. Тобто позначити місця родовищ корисних копалин.
- А яких це корисних копалин?
- Ну, нафти, газу, кам’яного та бурого вугілля, залізних та кольорових руд…
- А, я зрозуміла! А яким було домашнє завдання?
- По-перше, вивчити параграф сьомий у підручнику…
- Будь ласка, не так швидко, я записую до щоденника. А ще?
- Ще закінчити роботу з контурною картою. Це має бути велика контурна карта на сторінці 12.
- Так, дякую. Більше нічого?
- Поки нічого. На наступному уроці, обіцяв учитель, будемо розглядати зразки мінералів.
- Це цікаво. Дякую тобі за допомогу!
- Нема за що! Звертайся до мене, якщо буде потреба!

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :
Скласти діалог на одну з тем ( 8-10 реплік):
"Мода". "У лікаря". "Чому потрібно вивчати українську мову". "Спорт". "Майбутня професія". "Літні канікули"."Прохання про допомогу".



26.05.2021
Повторення вивченого. "Орфоепія й орфографія".

1.Прочитайте слова  з таблиці. Наголошуйте правильно! Запишіть у зошит. Поставте наголоси. Намагайтеся запам'ятати.

Пин от пользователя Rusłan Mażurowski на доске UKRAINE (с ...2.Повторіть правила за таблицями.


СТИЛІ МОВЛЕННЯ - ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ - ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА - ВІДМІНКИ ...

3. Запишіть речення. Підкресліть підмети, присудки та додатки.

Під лежачий камінь вода не тече. Рання пташка росу оббиває. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Печені голуби не летять до губи.

4. Запишіть у зошит та вивчіть написання 
словникових слів: 
ввічливий, роззброїти, заввишки, оббити, роззява, священник,  День Незалежності України, День Соборності України.

5. Здійсніть самоперевірку 3-го завдання.
5 клас. Тема "Додаток як другорядний член речення. Тренувальні ...



ура канікули картинки - Пошук Google | Цитати, Своїми руками



ВИ СУМЛІННО ПРАЦЮВАЛИ!МОЛОДЦІ!
 ВЕСЕЛИХ ТА ЦІКАВИХ ВАМ КАНІКУЛ!

ДОБРЕ ВІДПОЧИНЬТЕ!
ЗУСТРІНЕМОСЯ ВОСЕНИ!