Дата уроку:11.01.2021
Урок на платформі ZOOM
Тема : Основні випадки чергування у-в, і-й, з-із -зі (правила милозвучності).
ПОЯСНЕННЯ МАТЕРІАЛУ:
Мелодійне українське слово чарує всіх, хто слухає або читає його. Милозвучність української мови досягається чергуванням окремих голосних і приголосних звуків, спрощенням у групах приголосних, рухливим інтонуванням та наголошуванням.
1.Розглянемо докладніше деякі засоби милозвучності української мови.
УВАГА!
УСІ ПРИКЛАДИ (РЕЧЕННЯ) ПОТРІБНО ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ!
Чергування у – в та і – й
1.Звуком [і] завжди починається речення:
І враз усе стихло.
2.Звуком [у] починається речення, якщо далі йде приголосний:
У нашому класі гарно.
АЛЕ: В одну мить усе зникло.
3.Між приголосними вимовляються [у] та [і]:
Урок у кабінеті хімії.
Мама дарує любов і радість.
4.Між голосними вимовляються звуки [в] та [й]:
росла в Одесі; Василько й Оленка;
5.Немає чергування при зіставленні понять:
Дні і ночі. Батьки і діти.
6.Не чергуються [у] – [в], [і] – [й] тоді, коли зміна звука викликала б зміну значення слова:
вправа (завдання з мови) і управа (установа, організація).
7.Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, льв, св, тв, хв вживається у:
Сидимо у вагоні.
Живе у Фастові.
Відпочивали у Львові.
Найгарніша у світі.
Знайшли у твоїй книзі.
Підлога у хвої.
8. Після паузи( коми, тире, двокрапки) перед приголосним пишемо У, І :
Знаю, у чому секрет.
Звечоріло, і пішов сніг.
9.Перед словом, що починається на й, я, ю, є, ї, пишемо І:
Ольга і Йосип, хто і як.
2. Прочитайте і запам'ятайте.
Чергування прийменників з – зі – із
Прийменник З може мати форми ЗІ, ІЗ.
1.Варіант ЗІ вживають, коли наступне слово починається зі збігу приголосних:
зі мною, зі школи.
2.ІЗ уживають між приголосними, коли в наступному слові наявний збіг:
пив із джерела, дістав із скрині.
3.В інших випадках уживають прийменник з:
приїхав з міста, приїхала з міста.
Домашнє завдання :
1.Переглянути відео.
2.Вивчити правила на сторінці 111, 112 підручника або інформацію на блозі.
Надсилати в Google Клас класну роботу не потрібно.
Дата уроку:13.01.2021
Тема : Позначення м'якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я.
1. Повторіть правила, які ви вивчали раніше (стор. 118 підручника):
2. Розгляньте таблицю, приклади запишіть у зошит
( надсилати в Google Клас це завдання не потрібно).
1. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність (неправильно написано):
А потрапив у пастку
Б перебувала в Києві
В день у день
Г працювала в Львові.
2. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність (неправильно написано):
А злетіти у небо
Б укласти угоду
В ходили в аптеку
Г виконати вправи.
3. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність (неправильно написано):
А степ і море
Б університет й школа
В ціна і якість
Г швидко йди.
4. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність (неправильно написано):
А війна і мир
Б Оксана й Ігор
В хто й як
Г Сашко і Юрко.
5. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність (неправильно написано):
А ходімо в кіно
Б працюють втрьох
В в акті зазначено
Г у святкові дні.
6. У якому рядку вживання і?й порушують милозвучність (неправильно написано):
А я й не знав
Б швидко іди
В друзі і вороги
Г дуби і ялини.
7. У якому рядку вживання у?в порушують милозвучність (неправильно написано):
А плавала у озері
Б у кого
В вихід у місто
Г у річці.
8. У якому рядку вживання з?зі порушують милозвучність (неправильно написано):
А одне з найулюбленіших
Б їхати зі школи
В крихти з столу
Г зустрітися зі збірною України.
9. Установіть відповідність ( наприклад: 1а, 2б...).
1) вставити букву в А) човен (у?в) річці.
2) вставити букву у Б) читала (у? в)літку
3) вставити букву і В) (і? й) на грядках
4) вставити букву й Г) лимони (і ?й) апельсини
Надіслати виконане завдання (вправу 314 )в Google Клас.
тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати,
Виписати слова у два стовпчики:
1) з м'яким знаком; 2) без нього.
Ковал..чук, щонаймен..ший, учител..ство, камін..чик, різ..бяр, сон..ця, медал..йон, чотир..ма, лял..ці, с..міх, бат..ківський.
Ключ. Підкресліть в першому стовпчику останню букву - прочитаєте ім'я героя твору Уласа Самчука ″Марія″.
Надсилати в Google Клас це завдання не потрібно.
Домашнє завдання :
Домашнє завдання :
Домашнє завдання :
Узагальнювальне слово усе теж підмет. Воно стоїть після однорідних , тому перед ним ставиться тире.
Кома між однорідними членами речення ставиться тому, що вони поєднані повторюваним сполучником і.
ВИКОНАЙТЕ ТЕСТОВЕ ЗАВДАННЯ
1. Підготуйтеся до тестування:
У цьому реченні слово, на щастя, - вставне, тому що його можна вилучити і речення не втратить змісту.
Слово на щастя виражає лише почуття, воно не відповідає на питання , ми його не підкресюємо як член речення.
У реченні ПОДАРУВАЛИ КВІТИ НА ЩАСТЯ(подарували з якою метою?) слово на щастя відповідає на питання , у реченні виступає обставиною. Отже, воно не є вставним.
Вони можуть бути або не бути вставними залежно від змісту речення.
Як оформити конверт
Виконайте вправу 485 письмово або підпишіть справжній конверт.
ПЕРЕЙДИ НА СТОРІНКУ БОНУСИ ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ. ОБЕРИ ГРУ. СТАНЬ ПЕРЕМОЖЦЕМ!
Особливо зверніть увагу на групи вставних слів( таблиця на стор.169)
Речення, в якому є вставні слова, називають ускладненим.
Якщо вставних слів нема, речення не ускладнене.
2. Запишіть у зошит речення з таблиці 1.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Не бери приклад - пиши грамотно!
Наші питомі слова і форми вітань-прощань не загубилися, вони – у вічно живих творах українських класиків, вони – ще на вустах старшого покоління або в пам’яті тих, хто чув їх не спотвореними. Їх відроджують активні громадяни суспільства, справжні борці за українську мову. Бо ж звучать так природно, гарно і чисто! Звучать достоту по-українському: мелодійно, органічно й милозвучно:
– Доброго ранку! Радий бачити Вас! Привіт! Моє шанування! Здоровенькі були!– Добрий день! Добридень! День добрий і Вам (вам)! На добридень! Будьте здорові з неділею! Доброго здоров'я! Будьте і Ви здорові! – Добрий вечір! Добривчір! На добривчір вам! На добраніч! Добраніч!– До нової зустрічі! Щасливо! Бувайте здорові! Щасти вам! Бувай! На все вам (Вам) добре! Щасти.
Після карантину відправте свій лист другу, бабусі, дідусеві тощо. Якщо виконували проєкт, після карантину здайте на зберігання класному керівникові.
1. Прочитайте правило на стор. 176.
СС- складне сполучникове речення.
Усі діти люблять мультфільми. Деякі персонажі полонили серця малечі по всьому світу, а вигадані вони були в Україні. Вернигора з мультфільму"Пригоди Котигорошка та його друзів"перевертає гори,Вернидуб може керувати рослинами.
2. Запишіть речення до схем у зошит.
Усі діти люблять мультфільми, вони навчають бути справедливими та добрими. ( До першої схеми).
Український мультфільм "Енеїда" розповідає про пригоди Енея, який разом зі своїм козацьким військом заснував державу. (До другої схеми).
3. Розгляньте таблицю2. Запишіть у зошит речення з таблиці.
1.Виконайте вправу 479 письмово.
Не забудьте підкреслити головні та другорядні члени речення (завдання II).
ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ
Урок 16,17.
05.05.2021
Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.
Урок 18.
07.05.2021
Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.
1. Розгляньте таблицю1. Запишіть усі речення з таблиці. Зверніть увагу на розділові знаки.
2. Розгляньте таблицю2. Запишіть усі речення з таблиці. Зверніть увагу на розділові знаки.
3. Перегляньте відео( за бажання). Повторіть матеріал.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:1.ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНЦІ 179- 180.2. Виконати вправу 493 письмово.ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ
Урок 19 12.05.2021Діалог. Тире при діалозі.
1. Прочитайте правило на стор. 183.2. Розгляньте таблиці 1- 3.
3. Перегляньте відео( за бажання). Повторіть матеріал.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Таблиця 1
Таблиця 2
Таблиця 3
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:1.ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНЦІ 183.2. Виконати вправу 496 письмово.ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ
Урок 20 14.05.2021Діалог. Тире при діалозі.
1. Спишіть діалог "У бібліотеці" з таблиці.ПОЯСНІТЬ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ.
2. Спишіть діалог "Телефонна розмова" з таблиці.
Перегляньте відео. Повторіть матеріал.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.ВИВЧИТИ ПРАВИЛА НА СТОРІНЦІ 183.2. Виконати вправу 500 письмово.ПЕРЕВІРКА ВПРАВИ НА ZOOM УРОЦІ
Урок 21 17.05.2021Діалог. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ. ПРЯМА МОВА, ДІАЛОГ. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ.
1. Повторіть правила. Запишіть речення.
2.ЗАПИШІТЬ КАЗКУ З ЖУРНАЛУ "ПІЗНАЙКО. ЗАМІНІТЬ МАЛЮНКИ СЛОВАМИ. У СКЛАДНИХ РЕЧЕННЯХ ПІДКРЕСЛІТЬ ГРАМАТИЧНІ ОСНОВИ.
1.Повторіть матеріал на сторінці 174 -183. 1. "Пряма мова. Діалог". Варіант 1.
2. "Складні речення. Пряма мова. Діалог". Варіант 2.
ВІТАЮ! ВИ МОЛОДЦІ! НАГОРОДА ЧЕКАЄ НА ВАС!
2. "Складні речення. Пряма мова. Діалог". Варіант 2.
ВІТАЮ! ВИ МОЛОДЦІ! НАГОРОДА ЧЕКАЄ НА ВАС!
2. Запишіть у зошит слова, поясніть написання :Трамвай, тролейбус , інженер, шістнадцять, шістдесят, шістсот, мільйон, напам’ять, футбол, шеренга, сигнал, юннат, донецький, криворізький, тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати.торф'яний, здоров'я, бур'ян, кур'єр, під'їхати, з'єднати, з'їхати, роз'яснити, об'єднати, трьох'ярусний, морквяний, п'єса, слов'яни, дит'ясла, з'ясувати, об'єднання.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:Щоб добре написати контрольну роботу, необхідно повторити такі правила за підручником:1. Спрощення в групах приголосних - стор.104.2. Правила вживання знака м'якшення - стор. 119.
3.Уживання апострофа - стор. 123.
4. Речення, його граматична основа - стор.142, 143.
5.Види речень за метою висловлювання - стор. 146.
6.Другорядні члени речення - стор. 150, 152, 155.
7.Розділові знаки при однорідних членах речення - стор.159, 160, 163.
8. Розділові знаки при звертаннях - стор.167.
9. Складне речення - стор. 174, 176.
10.Пряма мова. Розділові знаки при ній - стор.179, 180.
11. Репліка діалогу - стор. 183.
4. Речення, його граматична основа - стор.142, 143.
5.Види речень за метою висловлювання - стор. 146.
6.Другорядні члени речення - стор. 150, 152, 155.
7.Розділові знаки при однорідних членах речення - стор.159, 160, 163.
8. Розділові знаки при звертаннях - стор.167.
9. Складне речення - стор. 174, 176.
10.Пряма мова. Розділові знаки при ній - стор.179, 180.
11. Репліка діалогу - стор. 183.
21.05.2021. КОНТРОЛЬНА РОБОТАВиконайте контрольну роботу за 2 семестр 1 варіант.https://demchenko15.blogspot.com/p/2-5.html
Ви можете виконати ще один варіант контрольної роботи, якщо бажаєте.
Контрольна робота за 2 семестр 2 варіант.https://demchenko15.blogspot.com/p/2-5.html
24. 05.2021ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО1. Запишіть у зошит та вивчіть написання словникових слів:
проєкт, фоє, плеєр, феєрверк, пів міста, пів Європи, пів яблука, пів України, півострів, півкуля, півзахист.
2.Повторіть правила "Розділові знаки при прямій мові ".
3.Випишіть речення з таблиці.
4.Повторіть правила за таблицями.
5. Прочитайте приклади діалогів. Зверніть увагу на слова ввічливості, вставні слова, звертання, що вживають учасники діалогу.
1.ДІАЛОГ. «ЗНАЙОМСТВО»
- Привіт! Здається, ти ходиш до тієї ж музичної школи, що й я. Я бачив тебе декілька разів. Мене Сашком звуть, давай знайомитися!- Так, я теж тебе бачила. Я Олена. Я вчуся грати на фортепіано, а ти, мабуть, на гітарі?- Так! Як ти здогадалася?- Так от вона в тебе за плечима!- А, вірно! Яка ти жартівниця! Тобі подобається музика?- Зараз – дуже! А спочатку мене батьки змусили займатися, я не хотіла. Тепер я їм дуже за те вдячна. Я вважаю, музика – моє покликання!- Нічого собі! Так ти щиро захоплюєшся музикою! Мені подобається, коли люди люблять те, що вони роблять.- То, мабуть, ти й сам такий?- Звичайно! Музика завжди цікавила мене, покращувала настрій. А я сам вирішив вчитися грати – мені хотілося самому виконувати пісні моїх улюблених бітлів.- Мені «Бітлз» також подобаються. Слухай, з тобою так цікаво розмовляти!У нас стільки спільного! Але, на жаль, мені далеко додому їхати – маю йти.- Давай я проводжу тебе. Куди тобі?- До кінцевої 25-го маршруту. А тобі?- Сьогодні мені теж! Не зважай, у мене є вільний час.
- Дякую! Тоді ходімо!
2. Діалог. «Зустріч після канікул»
- Привіт, Сашко! Радий тебе бачити!
- Привіт! Навзаєм! Як відпочив на канікулах?
- Дуже добре! Ми з батьками їздили на тиждень у Карпати. Там так чудово! Я навчився кататися на лижах!
- Молодець! Не страшно було?
- Спочатку страшнувато. Схил такий довгий, хоч і не дуже крутий – для новачків. Мені допомагав молодий інструктор, і дуже швидко стало виходити! Було дуже весело. Ми майже не заходили до готельного номеру. Це були найкращі канікули в моєму житті!
- Радий за тебе! Канікули взагалі не бувають поганими – можна відпочити від навчання, виспатися, зайнятися улюбленими справами. Я нарешті дочитав книгу, яку давно мріяв прочитати.
- Згоден, бо щоб вивчити уроки, треба й так багато читати, часу на читання «для себе» не вистачає. А ти провів канікули вдома?
- Так. На Різдво до нас приїздили дядько з тіткою та мій двоюрідний брат Іван, тож сумно не було. Але на наступних канікулах я б теж хотів кудись з’їздити.
- Правильно! Так цікаво бувати в нових місцях!
- Ще я помітив, що незважаючи на те, що на канікулах не треба вставати за будильником, я все одно прокидаюся рано, бо шкода часу на сон, коли можна робити те, що тобі подобається.
- Це правильний підхід! А то буває, звикнеш довго спати на канікулах, потім важко знову вставати рано кожного ранку.
- Ще мені подобається, що можна самому розпоряджатися вільним часом і підучити предмети, які знаєш не дуже добре.
- Точно! Канікули – це здорово! Тепер можна й повчитися!
- Привіт! Навзаєм! Як відпочив на канікулах?
- Дуже добре! Ми з батьками їздили на тиждень у Карпати. Там так чудово! Я навчився кататися на лижах!
- Молодець! Не страшно було?
- Спочатку страшнувато. Схил такий довгий, хоч і не дуже крутий – для новачків. Мені допомагав молодий інструктор, і дуже швидко стало виходити! Було дуже весело. Ми майже не заходили до готельного номеру. Це були найкращі канікули в моєму житті!
- Радий за тебе! Канікули взагалі не бувають поганими – можна відпочити від навчання, виспатися, зайнятися улюбленими справами. Я нарешті дочитав книгу, яку давно мріяв прочитати.
- Згоден, бо щоб вивчити уроки, треба й так багато читати, часу на читання «для себе» не вистачає. А ти провів канікули вдома?
- Так. На Різдво до нас приїздили дядько з тіткою та мій двоюрідний брат Іван, тож сумно не було. Але на наступних канікулах я б теж хотів кудись з’їздити.
- Правильно! Так цікаво бувати в нових місцях!
- Ще я помітив, що незважаючи на те, що на канікулах не треба вставати за будильником, я все одно прокидаюся рано, бо шкода часу на сон, коли можна робити те, що тобі подобається.
- Це правильний підхід! А то буває, звикнеш довго спати на канікулах, потім важко знову вставати рано кожного ранку.
- Ще мені подобається, що можна самому розпоряджатися вільним часом і підучити предмети, які знаєш не дуже добре.
- Точно! Канікули – це здорово! Тепер можна й повчитися!
3. Діалог. "Школа"
- Добридень, Світланко!
- Добридень, Наталочко! Чого це тебе не було на першому уроці?
- Потрібно було піти в поліклініку, пройти флюорографію.
- Ось воно що!
- Щодо першого уроку, то можна тебе попросити про послугу?
- Звичайно ж, можна.
- Розкажи мені, будь ласка, що ви вивчали на уроці.
- Ну, оскільки це була географія, ми вивчали природничі багатства України. Потім отримали завдання зробити відмітки на контурних картах. Тобто позначити місця родовищ корисних копалин.
- А яких це корисних копалин?
- Ну, нафти, газу, кам’яного та бурого вугілля, залізних та кольорових руд…
- А, я зрозуміла! А яким було домашнє завдання?
- По-перше, вивчити параграф сьомий у підручнику…
- Будь ласка, не так швидко, я записую до щоденника. А ще?
- Ще закінчити роботу з контурною картою. Це має бути велика контурна карта на сторінці 12.
- Так, дякую. Більше нічого?
- Поки нічого. На наступному уроці, обіцяв учитель, будемо розглядати зразки мінералів.
- Це цікаво. Дякую тобі за допомогу!
- Нема за що! Звертайся до мене, якщо буде потреба!
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :Скласти діалог на одну з тем ( 8-10 реплік):"Мода". "У лікаря". "Чому потрібно вивчати українську мову". "Спорт". "Майбутня професія". "Літні канікули"."Прохання про допомогу".
- Добридень, Наталочко! Чого це тебе не було на першому уроці?
- Потрібно було піти в поліклініку, пройти флюорографію.
- Ось воно що!
- Щодо першого уроку, то можна тебе попросити про послугу?
- Звичайно ж, можна.
- Розкажи мені, будь ласка, що ви вивчали на уроці.
- Ну, оскільки це була географія, ми вивчали природничі багатства України. Потім отримали завдання зробити відмітки на контурних картах. Тобто позначити місця родовищ корисних копалин.
- А яких це корисних копалин?
- Ну, нафти, газу, кам’яного та бурого вугілля, залізних та кольорових руд…
- А, я зрозуміла! А яким було домашнє завдання?
- По-перше, вивчити параграф сьомий у підручнику…
- Будь ласка, не так швидко, я записую до щоденника. А ще?
- Ще закінчити роботу з контурною картою. Це має бути велика контурна карта на сторінці 12.
- Так, дякую. Більше нічого?
- Поки нічого. На наступному уроці, обіцяв учитель, будемо розглядати зразки мінералів.
- Це цікаво. Дякую тобі за допомогу!
- Нема за що! Звертайся до мене, якщо буде потреба!
2.Повторіть правила за таблицями.
3. Запишіть речення. Підкресліть підмети, присудки та додатки.
Під лежачий камінь вода не тече. Рання пташка росу оббиває. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Печені голуби не летять до губи.
4. Запишіть у зошит та вивчіть написання
словникових слів:
ввічливий, роззброїти, заввишки, оббити, роззява, священник, День Незалежності України, День Соборності України.
5. Здійсніть самоперевірку 3-го завдання.
3. Запишіть речення. Підкресліть підмети, присудки та додатки.
словникових слів:
ввічливий, роззброїти, заввишки, оббити, роззява, священник, День Незалежності України, День Соборності України.