Тема: Відмінки іменників. Поділ іменників на відміни і групи.
Матеріал розташовано на сторінках 94-96 підручника.
1. Повторіть відмінки іменників за таблицею.
2. Ознайомтесь із матеріалом таблиці. Запишіть у зошит приклади до кожної відміни ( 4-у колонку), надпишіть зверху рід і закінчення кожного іменника.Вивчіть правила.
Залежно від того, на який приголосний закінчується основа слова, іменники 1-ї та 2-ї відміни поділяються на групи.
3. Ознайомтесь із матеріалом таблиці "Групи іменників 1 відміни".
Запишіть у зошит по одному прикладу до кожної групи іменників. Визначте основу і закінчення. Вивчіть правила.
4. Ознайомтесь із матеріалом таблиці "Групи іменників 2 відміни".
Запишіть у зошит по одному прикладу до кожної групи іменників. Визначте основу і закінчення. Вивчіть правила.
Домашнє завдання:
Вивчити правила на сторінках 94-96 підручника або інформацію на блозі напам'ять.
Письмове завдання в Google Class надсилати не потрібно.
6-в клас. Дата уроку:11.01
6-а клас. Дата уроку:12.01
6-б клас. Дата уроку:13.01
Тема: Кличний відмінок. Особливості написання іменників у кличному відмінку.
Матеріал розташовано на сторінках 99 та 102 підручника.
1. Перегляньте відео. Повторіть матеріал попереднього уроку.
2. Ознайомтесь із матеріалом таблиці "Закінчення іменників 1-ї відміни в кличному відмінку".
Випишіть приклади в зошит. Вивчіть правила.
3. Ознайомтесь із матеріалом таблиць "Закінчення іменників 2-ї та 3-ї відміни в кличному відмінку".
Випишіть приклади в зошит. Вивчіть правила.
Домашнє завдання:
1.Вивчити правила на сторінках 99 та 102 підручника або інформацію на блозі напам'ять.
2. Виконати вправу 248 письмово та надіслати( лише цю вправу )на перевірку в Google Class .
6-в клас. Дата уроку:13.01
6-а клас. Дата уроку:13.01
6-б клас. Дата уроку:14.01
Тема: Відмінювання іменників I-ї відміни.
Матеріал розташовано на сторінках 97 -99 підручника.
1. Ознайомтесь із матеріалом таблиці на стор.97.
2.Запишіть відмінювання слів книга та площа у зошит.
3. ПРОЧИТАЙТЕ ТА ВИВЧІТЬ ПРАВИЛА:
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
1)У давальному та місцевому відмінках однини іменників твердої групи кінцеві приголосні основи[г], [к], [х]перед закінченням-іпереходять у[з'], [ц'], [с']:
вага — вазі, рука — руці, свекруха — свекрусі.
2) ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ ОРУДНОГО ВІДМІНКА.
4. Запишіть у зошит приклади. Запам'ятайте їх!
Родовий відмінок
1) нульове закінчення мають більшість іменників родового відмінка множини першої відміни : вишень, губ (і губі́в), бур, доло́нь, леге́нь (і леге́нів), меж, площ;
2) невелика група іменників жін. роду мають закінчення -ей: мише́й, свине́й, сіме́й, стате́й (від статті́).
3) закінчення -ів має невелика група іменників чол. роду: су́ддів, старості́в (від старости́ (у весільному обряді)) і ста́рост (від ста́рости (керівна особа).
Для окремих іменників можливі варіанти із закінченням -ів і нульовим закінченням: мами́ — мамі́в і ма́ми — мам, баби́ — бабі́в і рідко баб.
Орудний відмінок
В орудному відмінку множини варіантні закінчення -ми (поряд із формами на -ами, -ями) мають лише поодинокі іменники: слізьми́ (і сльоза́ми), свиньми́ (і сви́нями).
Домашнє завдання:
1.Вивчити правила на сторінках 97- 99 підручника або інформацію на блозі напам'ять.
2. Виконати вправу 245 за зразком письмово та надіслати лише цю вправу на перевірку в Google Class .
6-в клас. Дата уроку:14.01
6-а клас. Дата уроку:14.01
6-б клас. Дата уроку:15.01
Тема: Відмінювання іменників II-ї відміни.
Матеріал розташовано на сторінках 100 -102 підручника.
1. Ознайомтесь із матеріалом таблиці. Запишіть відмінювання слів товариш та козак в зошит.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
2.ПРОЧИТАЙТЕ ТА ВИВЧІТЬ ПРАВИЛА.
3.ВИПИШІТЬ ПРИКЛАДИ З ОСТАННЬОГО АБЗАЦУ.
4. Випишіть приклади. Вивчіть правила.
5. Випишіть приклади. Запам'ятайте їх!
Закінчення -ми (паралельно з формами на -ами, -ями) мають такі іменники:
ЗБІРНІ ЧИСЛІВНИКИ З НАЗВАМИ НЕІСТОТ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ (диск, будинок, жолудь, журнал, день) ТА З ІМЕННИКАМИ ЖІНОЧОГО РОДУ (школярка, ялинка, сестра, балерина) НЕ ВЖИВАЮТЬСЯ.
Дата уроку:
29.03-6в,
30.03 -6а,
31.03-6б
Урок на платформі Zoom
"Відмінювання простих числівників "
ЗАВДАННЯ 1.
ЗАКОДУЙТЕ ВІДПОВІДІ: так -1, ні-0.
2. Розгляньте зразки відмінювання числівників на стор.171. Зверніть увагу, що числівники 2, 3,4 в знахідному відмінку мають паралельні форми:
форму називного відмінка ( якщо це неістота): два, три, чотири. форму родового відмінка( якщо це істота). двох, трьох, чотирьох. ЗНАК Ь В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ ЧИСЛІВНИКА 4 НЕ ПИШЕТЬСЯ: чотирма 4. Запишіть у зошит відмінювання числівника4
(2 -а табличка на стор. 171).
5. Розгляньте зразки відмінювання числівників на стор.172. 6. Спишіть у зошит зразки відмінювання числівників
5, 6, 7, 8 (див. фото нижче). Зверніть увагу: - у всіх відмінках, крім називного, є паралельні форми. У паралельних формах може бути чергування звуків е -і, о -і. п'яти - п'ятьох, шести - шістьохсеми - сімох, восьми - вісьмох. - в орудному відмінку потрібно писати : п'ятьма, шістьма, сьома, сімома, вісьма, дев'ятьма.
Ключ до вправи : 0001001111
НАДСИЛАТИ ФОТО ВИКОНАНИХ ЗАВДАНЬ НЕ ПОТРІБНО.
Дата уроку:
31.03-6а,
01.04 -6б,
31.03-6в
Урок на платформі Zoom
"Відмінювання десятків"
1.Ознайомтеся з таблицею:
2.Запишіть у зошит відмінювання числівника 50 . ЗВЕРНІТЬ УВАГУ НА ПАРАЛЕЛЬНІ ФОРМИ!
3. ЗАПИШІТЬ У ЗОШИТ: В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ ЧИСЛІВНИКИ МАЮТЬ ФОРМИ ТЬМА, ТЬОМА : ДВАДЦЯТЬМА, ДВАДЦЯТЬОМА, ТРИДЦЯТЬМА, ТРИДЦЯТЬОМА, ПЯТДЕСЯТЬМА, ПЯТДЕСЯТЬОМА, ШІСТДЕСЯТЬМА, ШІСТДЕСЯТЬОМА, СІМДЕСЯТЬМА, СІМДЕСЯТЬОМА, ВІСІМДЕСЯТЬМА, ВІСІМДЕСЯТЬОМА.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!!!
ЧИСЛІВНИКИ 40, 90, 100 у всіх відмінках, крім називного і знахідного мають закінчення -а .
4.Спишіть відмінювання числівника 100 .
5. ВИКОНАЙТЕ ВПРАВУ 454.
УВАГА!
Перевірте правильність виконання вправи самостійно ( відповідь розміщено в кінці уроку, надсилати - не потрібно). ТРІШКИ ВІДПОЧИНЬТЕ
МОВНІ ЦІКАВИНКИ:
Цікавою є історія виникнення назв деяких чисел.
Учені, наприклад, вважають, що числівник «п'ять» походить від іменника «п'ясть» (рука), тобто трактується як «п'ять пальців п'ясті».
Чи не найбільшою популярністю користується у людей число сім: сім днів тижня, сім чудес світу, у казках — сім господинь, семеро козенят, сім сестер. У чому ж причина? Виявляється, що число сім відповідає обсягу короткотривалої пам'яті людини, тобто це та кількість предметів, ознак, яку ми спроможні запам'ятати відразу і на більш-менш тривалий час.
У Вавилоні довершеним вважалося число дванадцять,а наступне — тринадцять — вважалося нещасливим, «чортова дюжина», тобто таке, що нічого доброго не віщує.
У 1930 році в Англії декілька тисяч жителів Лондона підписали петицію, у якій висловили прохання до уряду зняти з будинків тринадцяті номери.
Числівник сорок спочатку був іменником, який мав значення «мішок». Це й справді був мішок, у який поміщалося рівно 40 шкірок соболів чи білок, бо саме стільки їх ішло на пошиття однієї шуби. Зшитий і запечатаний сорок із зазначеною кількістю шкірок за часів Київської Русі служив грошовою одиницею.
А ось історія виникнення числа мільйон. Коли венеційський купець XII ст. Марко Поло повернувся додому після 24-річних мандрів, він багато розповідав про ті місця, де побував. Згадуючи про Китай, купець намагався описати багатства, якими володів монгольський хан Хадилай. Із цією метою він до слова «мілле», що означало «тисяча», додав суфікс збільшення -он-е. І вийшло «мілліоне», тобто «величезна тисяча», а через деякий час це слово стало позначати «тисячу тисяч».
Перші цифри з'явилися приблизно тоді ж, коли і перші букви. Слов'яни довгий час числа на письмі позначали буквами кириличного алфавіту.
Римляни запозичили цифри у своїх попередників — етрусків. Від римлян цифри перейшли до інших народів Європи і використовувалися ними, аж поки на зміну їм не прийшли арабські цифри. Але римські цифри не зникли зовсім. І тепер часто ставлять їх на циферблатах годинників, позначають століття, порядкові номери фестивалів, спортивних ігор.
Зн. дев'ять (дев'ятьох), тридцять(тридцятьох) Ор. дев'ятьма( дев'ятьома), тридцятьма(тридцятьома) М. (на) дев'яти(дев'ятьох), тридцяти (тридцятьох) Н. дев'яносто мільйон Р. дев'яноста мільйона Д. дев'яноста мільйону Зн. дев'яносто мільйон (мільйона) Ор.дев'яноста мільйоном М. (на) дев'яноста (на) мільйоні
Дата уроку:
01.04-6а,
02.04 -6б,
01.04-6в
Урок на платформі Zoom
"Відмінювання числівників на позначення сотень." 1. Розгляньте таблиці.
2.Запишіть у зошит відмінювання числівників 200, 500 і 700.
Зауважте, що в назвах сотень:
Родовий відмінок -сот (а не «-ста»). Паралельні форми має лише форма орудного відмінку. Не пишемо м’який знак.
УВАГА! У складених кількісних числівниках кожне слово відмінюємо окремо ( у десятках змінюємо лише другу частину, а у сотнях обидві).
3. Виконайте вправу 461.
УВАГА!
Перевірте правильність виконання вправи самостійно ( відповідь розміщено в кінці уроку, надсилати не потрібно). 4.ЗДІЙСНІТЬ САМОПЕРЕВІРКУ ВИКОНАНОЇ ВАМИ ВПРАВИ.
Відповіді. Вправа 461. 1. Від двохсот дев'яноста чотирьох відняти шістнадцять. 2. До трьох тисяч шестисот двадцяти одного додати дев'ятсот девяносто дев'ять.
3.Від чотирьохсот сорокасеми відняти
п'ятдесят чотири. 4. До шестисотп'ятдесяти семи додати одинадцять. 5. До семисотвісімдесяти п'яти додати тридцять один. 6. Від сімдесятидвох відняти чотирнадцять.
На цьому тижні у нас 4 уроки
Дата уроку
6а-07.04
6б-06.04
6в-07.04
"Відмінювання дробових і збірних числівників."
ВІДМІНЮВАННЯ ДРОБОВИХ ЧИСЛІВНИКІВ 1. Прочитайте правила про відмінювання дробових
числівників на стор. 175. У дробових числівниках чисельник змінюється як кількісний числівник. Знаменник змінюється як порядковий числівник.
Півтора, півтори, півтораста не відмінюються.
2. Запишіть у зошит відмінювання числівників
дві п'яті, шість десятих. ВІДМІНЮВАННЯ ЗБІРНИХ ЧИСЛІВНИКІВ
3. Прочитайте правило на стор. 176 та 177 (культура
мовлення).
ДОМАШНЄ ЗАВДАНННЯ:
1. ПОВТОРІТЬ УСІ ПРАВИЛА З ТЕМИ "ЧИСЛІВНИК" НА СТОР. 164 - 176 ПІДРУЧНИКА АБО НА БЛОЗІ.
2.ВИКОНАТИ ВПРАВУ 467. Перевірте правильність виконання вправи самостійно ( відповідь розміщено в кінці уроку, надсилати не потрібно).
ВІДПОВІДІ ДО ВПРАВИ 467
1. До семи п'ятих додати одну другу.
2. Від дев'яти п'ятих відняти три шостих. 3. Від дев'яноста цілих і шести десятих відняти чотирнадцять.
4. До шести цілих і трьох четвертих додати дві сьомих.
Дата уроку:
08.04-6а,
08.04 -6б,
08.04-6в
" Написання та відмінювання порядкових числівників "
1. Повторіть правила за таблицею.
2. Прочитайте матеріал підручника на стор.177 -179.
3. Розгляньте таблиці.
У складених порядкових числівниках змінюється тільки останнє слово.
4. Запишіть у зошит відмінювання числівника тисяча сьомий.
Порядковий
Н. тисяча сьомий Р. тисяча сьомого Д. тисяча сьомому З. Як у Н. чи Р. О. тисяча сьомим М. (на) тисяча
ПОРІВНЯЙТЕ
У складених кількісних числівниках вімінюються усі складові частини. Кількісний
Н. тисяча сім Р. тисячі семи Д. тисячі семи З. тисячу сім О. тисячею сьома М. ( на) тисячі семи
5. ОЗНАЙОМТЕСЯ З ПРАВИЛАМИ НАПИСАННЯ ЧИСЛІВНИКІВ
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ НА НАПИСАННЯ РАЗОМ ЧИСЛІВНИКІВ ІЗ
-СОТИЙ, -ТИСЯЧНИЙ, -МІЛЬЙОННИЙ, -МІЛЬЯРДНИЙ
НАПРИКЛАД:
ДВАДЦЯТИВОСЬМИМІЛЬЯРДНИЙ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: ВПРАВА 478.
Дата уроку:
14.04-6а,
13.04 -6б,
14.04-6в
"Узгодження числівників з іменниками"
1.Опрацюйте матеріал за підручником
стор. 182.
2. Повторіть правила. Запишіть приклади. При числівниках 2, 3, 4 іменник повинен стояти у називному відмінку множини:
два програмісти, три місяці, чотири уроки.
При дробових числівниках іменник повинен стояти в родовому відмінку однини:
сім восьмих тонни, півтора місяця.
Якщо до складу числівника входять слова
з половиною, із третиною,
то іменник пов'язуємо із цілим числом: три з половиною апельсини, але шість з половиною кілограмів.
3. Виконайте вправу 489 з ключем.
Перевірте правильність виконання вправи самостійно ( відповідь розміщено в кінці уроку, надсилати не потрібно).
4. ЗДІЙСНІТЬ САМОПЕРЕВІРКУ ВИКОНАНОЇ ВПРАВИ. Відповіді до вправи 489:
1-ша колонка - іменники в називному відмінку
Одна слива, два кілометри, три ананаси, два килими, чотири светри, три колеса, два смайлики, чотири будинки. 2-га колонка - іменники в родовому відмінку Одна друга узвозу, п'ять картин, шість автобусів, вісім ожин, п'ять удавів, півтора пирога, десять островів, п'ятнадцяте квітня, вісім лящів, сім стебел, дев'ять кольорів.
контрольна робота
15.04-6а,
15.04 -6б,
15.04-6в
1. ПОВТОРІТЬ УСІ ПРАВИЛА З ТЕМИ "ЧИСЛІВНИК" НА СТОР. 164 - 176 ПІДРУЧНИКА АБО НА БЛОЗІ.
Неозначені займенники вказують на невизначені особи, предмети.
Вони утворюються від питальних за допомогою часток аби-, де-, казна-, хтозна-, будь-, які в слові є префіксами,
та часток -сь, -небудь, які в слові є суфіксами.
НАПРИКЛАД:
ПОРІВНЯЙТЕ:
Морфологічні ознаки:
Заперечні та неозначені займенники змінюються за відмінками, родами й числами так, як і питальні займенники, від яких вони утворені.
3. Запишіть у зошит відмінювання заперечних та неозначених займенників ( стор. 202).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
ВИКОНАЙТЕ ВПРАВУ 529
Дата уроку:
21.04-6а,
22.04 -6б,
21.04-6в
"Відмінювання присвійних займенників"
1. Прочитайте правила на стор. 205. 2. Запишіть у зошит відмінювання присвійних займенників ( стор. 205). УВАГА! Цей матеріал буде на контрольній роботі! Треба розрізняти особові займенники та присвійні. Особові відповідають на питання кого? Не було(кого?)його, її ,їх. Присвійні відповідають на питаннячий? чия? чиє? (Чий?)зошит його, її, їх.
2. Запишіть у зошит відмінювання вказівних займенників (стор. 208).
3. Розгляньте таблицю, запишіть відмінювання цих займенників у зошит.
4. Виконайте вправу 548 усно.
5. ПОВТОРІТЬ РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.Вивчіть правила на сторінці 208.
2.Виконайте вправу 547.
26.04 - 6в
27.04 -6а
28.04 - 6б
"Відмінювання означальних займенників."
1. Вибірковий диктант.
Завдання: виписати з речень неозначені й заперечні займенники,
пояснити їх правопис.
За добре слово й добру пам’ять комусь спасибі я скажу. (І. Калинець)
Отож треба було старатися не попастися кому-небудь на очі. (В.
Винниченко)
Як ні з чим у млин, то й порожняком додому. (Нар. творч.)
Але
може, ви б знайшли для мене хоч яку-небудь роботу? (І. Франко)
Сходить
місяць над горою, щось шепочуть віти. (В. Сосюра)
Означальні займенники вказують на узагальнену ознаку.
Займенниксамвиражає значення самостійності особи чи предмета.
Наприклад: Я сам буду відповідати за цей вчинок.
Займенник самий вживається для того, щоб точніше позначити місце, час чи вказати на простір.
Наприклад: По діброві вітер віє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу.
Означальні займенники відмінюються, як і прикметники, за родами, числами і відмінками.
1. Прочитайте правила на стор. 209, 210.
2. Розгляньте таблицю на сторінці 209. Запишіть відмінювання цих займенників у зошит.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.Вивчіть правила на сторінці 209, 210.
2. Виконайте вправу 551.
Дата уроку:
28.04-6а,
29.04 -6б,
28.04-6в
" Правопис займенників. Закріплення матеріалу."
1. Прочитайте правила на стор. 202.
2. ВИКОНАЙТЕ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ.
1. Визначити речення, у якому є займенники.
А 3 малого джерела велика річка починається (Нар. творчість).
Б Цибуля від семи недуг лікує (Нар. творчість).
В Умій їздити, умій і доглядати (Нар. творчість).
Г Кожний собі щастя кує (Нар. творчість).
2. Визначити рядок, у якому всі займенники відмінюються, як прикметники.
А Котрий, твій, деякий, інший.
Б Себе, хтось, вони, ніхто.
В Будь-що, вона, наш, всякий.
Г Цей, я, самий, цей.
3. Визначити рядок, у якому всі займенники пишуться через дефіс.
А Ні/хто, казна/який, аби/який, де/що.
Б Аби/хто, будь/чий, котрий/сь, де/хто.
В Казна/що, будь/який, хтозна/що, невідь/який.
Г Де/котрий, аби/який, будь/що, чий/небудь.
4. Визначити рядок, у якому всі займенники в непрямих відмінках мають інші основи, ніж у називному.
А Я, скільки, жодний, чий.
Б Хто, що, ти, він.
В Уся, декілька, мій, котрийсь.
Г Самий, абиякий, той, чиє.
5. Визначити рядок, у якому всі займенники стоять у формі орудного відмінка.
А Нею, ніким, вона, себе.
Б Казна-чим, хтозна-яким, мною, чим.
В Ніхто, чим, ким, я.
Г Моїм, наш, цей, дехто.
6. Визначити рядок, у якому частка ні з усіма заперечними займенниками пишеться разом.
А Ні/хто, ні/з/ким, ні/на/що, ні/в/кого.
Б Ні/ким, ні/що, ні/скільки, ні/котрий.
В Ні/до/чого, ні/в/чому, ні/який, ні/з/чим.
Г Ні/за/що, ні/ким, ні/який, ні/в/кого.
7. Установити відповідність між виділеними в реченнях займенниками і синтаксичною роллю, яку вони виконують.
А У всякого діла — свій початок (Т. Шевченко). 1 Підмет.
Б Кожний на своє колесо верне (Нар. творчість). 2 Присудок.
В Кого почитають, того й величають (Нар. творчість). 3 Додаток.
Г Я був не я (Нар. творчість) 4 Означення.
8. Списати речення, ставлячи займенники, що в дужках, у відповідній формі.
Снігурі перезирнулися між (себе), пошепталися й полетіли кудись. Діждалися снігурі ночі й попросили Ранкову Зорю вилити на березку відерце (свій) живої роси. Прилетіли снігурі на галявину, де стоїть кришталева берізка. От тільки живих яблук на (вона) немає. Націдили снігурі тоді з калинових ягід червоного соку, вифарбували в (він) (свій) білі груди... Застогнала Синя Птиця і полинула у синяву неба. А з (вона) хвоста випали дві золоті пір'їни (За І. Зимою).
9. Провідміняти виділений займенник з тексту попереднього завдання.
3. ПОВТОРІТЬ РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ.
4. Визначте розряди займенників.
її зошит її не було
його планшет побачив його
5. Розгляньте усний і письмовий розбір займенника як частини мови (стор. 211).
6. Виконайте розбір займенника НАШОЇ
(1 речення вправи 553).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Повторіть правила на сторінках 190- 210. 2. Виконайте II завдання вправи 553
Дата уроку:
29.04-6а,
30.04 -6б,
29.04-6в
" Займенник. Закріплення матеріалу."
1.Повторіть правила на сторінках 190- 210.
2. Виконайте вправу 531.
3.Перегляньте ( за бажання) відео.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.Повторіть правила на сторінках 190- 210.
2.Виконати вправу 557 письмово( I та II завдання).
05.05 -6а,б, в
Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Займенник"
1. Виконайте тестові завдання на сторінках 214-215 (письмо).
2. Ознайомтесь із матеріалами таблиць. Запишіть правильні вислови.
3. Дайте відповіді на питання на сторінці 215(усно).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Повторіть правила на сторінках 190- 210.
ПІДГОТУВАТИСЯ ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ З ТЕМИ"ЗАЙМЕННИК".
1. Прочитайте матеріал підручника на сторінці 243.
2. Розгляньте зображення.
3. Прочитайте текст.
Усе своє життя, сили та енергію я віддам вам, люди!
О.І. Мещанінов .
У ніч з 24 на 25 жовтня 1941 року фашисти окупували Харків, хоча бомбардування міста розпочалося вже давно.
В 9-ю лікарню, яка стала воєнним шпиталем, почало надходити все більше поранених та хворих. Головний лікар, професор, доктор медичних наук Олександр Мещанинов та його колеги вже декілька днів не знімали білих халатів: операції йшли одна за другою.
Німці увірвались у приміщення лікарні,операційну.
— Операція продовжується, — спокійно скомандував Олександр Іванович.
—Чи є руський зольдат?
— Цивільні…
Інженер Шевченко, який працював санітаром, комусь пояснив, що це сипнотифозна лікарня, перебування тут небезпечне для життя...
Німці швидко покинули лікарню, але ненадовго. Поранених солдат легко можна було визначити по зачісці – брита голова. Не дивлячись на те, що по Харкову були розклеєні оголошення про покарання за покривання радянських воїнів (розстріл) та великі винагороди за їх видачу, увесь колектив лікарні продовжував не тільки надавати медичну допомогу, але й після одужання постачати червоноармійцям необхідні документи.
У роки Другої світовой війни Олександр Іванович Мещанінов був головним лікарем 9-ї харківської лікарні. За час окупації Харкова колектив лікарні під його керівництвом вилікував понад 2 000 поранених. Він заявив фашистському командованню рішучий протест проти нелюдських умов утримання військовополонених. Оголосив, що якщо окупаційна влада не взмозі забезпечити в`язнів харчами та ліками, то населення зробить це власними зусиллями.
Бачили, як Олександр Іванович сам у білому халаті, шапочці з червоним хрестом і тачкою в руках з`являвся на Холодногірському базарі та звертався до продавців із проханням допомогти пацієнтам 9-ої лікарні, які вмирали без їжі та ліків. І місцеві, які добре знали лікаря відгукувались.. Такі походи на базар лікарі здійснювали неодноразово, завдяки чому вдавалося добути їжу не тільки для пацієнтів
9-ої лікарні, але й для військовополонених концтабору.
Цей лікар під дулом ворожих автоматів не зрадив своїх пацієнтів. Багатьох юнаків і дівчат він врятував від відправлення до Німеччини. Олександр Іванович ставив їм безнадійний діагноз та клав на «операцію». Ці вчинки я вважаю подвигом.
Хочеться підкреслити, що в пам’ яті харків`ян він залишився людиною, яка вірна своєму лікарському обов’язку, яка ризикувала своїм життям в ім`я своїх земляків.
Ім`я О.Мещанинова увічнено на Стіні праведників світу в Єрусалімі. Вірність своєму народу, готовність піти на саможертвування задля спасіння своїх співвітчизників – це ті риси, які проявив О.Мещанінов у період війни. Це риси патріота свого народу, своєї країни.
Отже, на прикладі Олександра Івановича треба вчитися, як любити свій народ, свою Батьківщину.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.Повторити правила на сторінках 190- 210.
2.Виконати вправу 616, завдання II ( твір- оповідання).
ЗАВДАННЯ НАДСИЛАТИ НЕ ПОТРІБНО. ПЕРЕВІРКУ БУДЕ ЗДІЙСНЕНО НА ZOOM- УРОЦІ АБО В ШКОЛІ.
11.05 - 6а, 12.05 -6б, 6в
ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ З ТЕМИ"ЧИСЛІВНИК.
Підготовка до семестрової контрольної роботи.
ТЕМА "ЧИСЛІВНИК"
1.При числівниках 2, 3, 4 іменник повинен стояти у називному відмінку множини:
два програмісти, три місяці, чотири уроки.
2.Якщо до складу числівника входять слова з половиною, із третиною, то іменник пов'язуємо із цілим числом:
три з половиною апельсини,
але шість з половиною кілограмів.
3.ЗБІРНІ ЧИСЛІВНИКИ НЕ ВЖИВАЮТЬСЯ З ІМЕННИКАМИ ЖІНОЧОГО РОДУ ( ТІЛЬКИ ЧИСЛІВНИК ОБИДВІ) ТА НЕІСТОТАМИ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ!
двоє подруг
ДВІ ПОДРУГИ
ЧЕТВЕРО ОЛІВЦІВ
ЧОТИРИ ОЛІВЦІ
4.В назвах сотень:
Родовий відмінок -сот (а не «-ста»): семисот, восьмисот. Паралельні форми має лише форма орудного відмінку: сьомастами, сімомастами
5.ЗВЕРНІТЬ УВАГУ НА НАПИСАННЯ РАЗОМ ЧИСЛІВНИКІВ ІЗ
-СОТИЙ, -ТИСЯЧНИЙ, -МІЛЬЙОННИЙ, -МІЛЬЯРДНИЙ
НАПРИКЛАД:
ДВАДЦЯТИВОСЬМИМІЛЬЯРДНИЙ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Повторити правила га сторінках 128 - 135.
2. Виконати вправу 352.
12.05.2021 - 6а, 13.05.2021 - 6б,в
ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ З ТЕМИ"ПРИКМЕТНИК"
1. Повторіть матеріал за таблицями
2. ПОВТОРІТЬ ПРАВИЛА НА СТОРІНЦІ 154, 155( НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ).
3. ВИКОНАЙТЕ ВПРАВУ 412.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Повторіть правила на сторінках 154, 155.
2. Виконати вправу 413.
13. 05.2021 - 6а, 14.05.2021- 6б
ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ З ТЕМИ"ПРИКМЕТНИК"
ВИКОНАЙТЕ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ З ТЕМИ НА СТОРІНЦІ 160, 161.
17.05.2021 - 6а, б, в
ПІДГОТОВКА ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
1. Виконайте вправу 483.
2. Виконайте вправу 492.
3. Провідміняйте числівник 64
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.ВИКОНАЙТЕ ВПРАВУ498 письмово.
2. Повторіть за підручником такі правила:
1. Головні та другорядні члени речення ( форзац підручника).
2.Групи прикметників за значенням ( стор.131, 132).
1.Ознайомтеся з матеріалом таблиць. Запишіть у зошит правильні варіанти слововживання.
ПРАВИЛЬНО!
ДАМА У МОДНОМУ ПАЛЬТІ.
В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ СЛОВО ПАЛЬТО ВІДМІНЮЄТЬСЯ.
1. Добрий день чи доброго дня
Вітаючись, ми можемо говорити “доброго ранку”, “доброго вечора” та “доброї ночі”, але “добрий день” лишається без змін.
2. Самий кращий на світі
Українська мова страшенно потерпає від русизмів. Одним із проявів суржика є саме утворення найвищого ступеня порівняння, за аналогією з російською мовою, за допомогою слова “самий”. Це неправильно!
Правильно буде сказати: найкращий. Та ж сама ситуація з усіма прикметникми.
3. Співаючий, танцюючий, лунаючий
В українській мові відсутні такого роду звороти. Правильно буде сказати той, що танцює, той, хто співає, пісня, що лунає і т.д.
4. Візьміть мене на роботу, я дуже освідчений
Із таким зверненням роботу отримаєш навряд. А вся справа у тім, що людина з вищою освітою –освічена (і мала б знати, до речі, як воно пишеться), а освідчуються у коханні, стаючи на одне коліно.
5. Будь ласка
Просто запам’ятай. Два слова. Жодних дефісів.Будь ласка.
6. Обійди тудою, так буде швидше
Ані тудою, ані сюдою швидше не буде. Швидше може бути лише “тією дорогою” або “цією стороною”.
7. Кава, собака та інші істоти непевної статі
І знову суміш української і російської у наших головах робить свою справу. Варто просто запам’ятати до якого роду належить слово і тобі ніколи не доведеться мучитися вибором.
українською – кава – вона, собака – він
російською – кофе – он, собака – она
8. Видаляти чи вилучати?
Усе залежить від того, чого планують позбуватися: видаляють зуб або апендикс, що запалився, а вилучають статтю чи тираж книги.
Так говорити та писати неправильно.
3.ЗАПИШІТЬ ТА ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ.
Потрібно так:
Будь ласка, протягом дня, все одно, тією дорогою, освічений, найкращий, на жаль, цією стороною, той, що лунає.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Виконайте вправу 570.
2.Повторіть за підручником такі правила:
1. Головні та другорядні члени речення ( форзац підручника).
2.Групи прикметників за значенням ( стор.131, 132).
1. Повторіть матеріал за ілюстраціями та таблицею.
2. Запишіть правильні варіанти у зошит. Складіть 5 речень із словосполученнями( на вибір).
3. ПОВТОРІТЬ ПРАВИЛА.
ЗАПИШІТЬ ПРИКЛАДИ В ЗОШИТ.
ЗАЗНАЧТЕ РІД ІМЕННИКІВ.
РІД НЕЗМІНЮВАНИХ ІМЕННИКІВ.
Правило 1 – надзвичайно очевидне.
Якщо слово вживається на позначення особи жіночої статі (фрау, мадмуазель), воно, відповідно, є іменником жіночого роду. Якщо означає особу чоловічої статі – чоловічого (маестро, месьє).
Правило 2 – тварини.
Назви тварин є іменниками чоловічого роду (шимпанзе, кенгуру, колібрі)
Правило 3 – неістоти.
Назви неістот – іменники середнього роду (таксі, кашпо, кашне, бюро)
Правило 4 – географічні назви.
Рід географічних назв визначається за загальною назвою. Наприклад, нам треба визначити рід слова Тбілісі. Ми знаємо, що Тбілісі – це місто. Відповідно, це слово – середнього роду.
Правило 5 – винятки з правила.
Рід деяких слів просто треба запам’ятати. Таке запам’ятовування полегшується через слово-пояснення. Це такі слова:
Путасу (риба) – жіночий рід
Івасі (риба) – жіночий рід
Авеню (вулиця) – жіночий рід
Цеце (муха) – жіночий рід
Кольрабі (капуста) – жіночий рід
Салямі (ковбаса) – жіночий рід
Торнадо (вітер) – чоловічий рід
Сулугуні (сир) – чоловічий рід
Кабукі (театр) – чоловічий рід
Барбекю (шашлик) – чоловічий рід
4. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО ( ЗА БАЖАННЯ).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
ВИКОНАЙТЕ ВПРАВУ 564.
24.05.2021 - 6в, 25.05.2021- 6а, 26.05.2021- 6б
Узагальнення й систематизація вивченого
Словотвір та орфографія.
1. Повторіть правила за таблицями. Запишіть приклади у зошит.
2.Запишіть у зошит та вивчіть написання
слів:
проєкт, фоє, плеєр, феєрверк, пів міста, пів Європи, пів яблука, пів України, півострів, півкуля, півзахист,ввічливий, роззброїти, заввишки, оббити, роззява, священник.
День Незалежності України, День Соборності України, Дікенс, Текерей, Гуллівер, вебсторінка, попмузика, пресконференція, експрезидент, Президент України, вибори президента, віцепрезидент, преміумклас, топменеджер, топмодель, архіскладний, гіпермаркет.
3. Повторіть правила за таблицями. Запишіть приклади у зошит.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
СКЛАДІТЬ 6 РЕЧЕНЬ ЗІ СЛОВАМИ ВПРАВИ2
26.05.2021- 6а,в,
27.05.2021- 6б
Узагальнення й систематизація вивченого
1.Запишіть у зошит та вивчіть написання
слів:
сайт"Вікіпедія", соціальна мережа "Фейсбук", гугл, твітер, адмінресурс (адміністративний ресурс), Міносвіти (Міністерство освіти), Святвечір.
2. Ознайомтесь із матеріалом. Запишіть приклади у зошит.
Наші питомі слова і форми вітань-прощань не загубилися, вони – у вічно живих творах українських класиків, вони – ще на вустах старшого покоління або в пам’яті тих, хто чув їх не спотвореними. Їх відроджують активні громадяни суспільства. Бо ж звучать так природно, гарно і чисто! Звучать достоту по-українському: мелодійно, органічно й милозвучно:
– Добрий день! Добридень! День добрий і Вам (вам)! На добридень! Будьте здорові з неділею! Доброго здоров'я! Будьте і Ви здорові!
– Добрий вечір! Добривчір! На добривчір вам! На добраніч! Добраніч!
– До нової зустрічі! Щасливо! Бувайте здорові! Щасти вам! Бувай! На все вам (Вам) добре! Щасти. 3. Повторіть правила за таблицями. Запишіть приклади з першої таблиці.
1. Найбільш уживаною літерою в українській абетці є літера “п”; на цю літеру також починається найбільша кількість слів. Літера “ф” – найменш уживана. Слова, які починаються з цієї літери, в переважній більшості випадків, прийшли в українську мову з інших мов.
2. Найдовшим словом в українській мові є слово “дихлордифенілтрихлорметилметан” (назва хімікату, що використовується для боротьби зі шкідниками). Це слово містить у собі аж 30-ть літер!
3. Іменник у нашій мові має 7 відмінків (один з них – кличний). Це вирізняє українську мову серед східнослов’янських. Сьомий, кличний, існує також в граматиках латині, грецької та (опціонально) в санскритській граматиці (як опціональний восьмий відмінок).
4. В українській мові дві букви «г». В українському алфавіті існує два варіанти букви «г». Знак, відповідний російській букві Гг, означає «південноруське хе». Знак у вигляді літери Ґґ означає «звичайне російське ге» (зустрічається виключно в запозичених словах). Букву Ґґ почали масово використовувати тільки в дев’яності роки.
2. Запишіть слова з буквою Ґ у зошит.
аґрус
рослина, ягоди
ґаблі
вила з трьома зубцями
ґава
ворона
ґазда, ґаздиня
господар, господиня
ґандж
вада
ґанок
прибудова біля входу в будинок
ґатунок
сорт, розряд виробу за якістю
ґвалт,
сильний крик, галас; волання про допомогу;
ґлей
вишневий клей
ґніт
у свічці
ґрати
переплетення металевих прутів на вікнах
ґречний
увічливий, чемний
ґринджоли
сани
ґрунт
верхній шар земної кори
ґудзик
застібка в одязі, прикраса
ґуля
наріст на тілі
дзиґа
дитяча іграшка
дзиґарі
годинник
дзиґлик
стільчик
зиґзаґ і зигзаг
ламана лінія
Звук [ґ] вимовляється у власне українських, а також зукраїнізованих словах іншомовного походження. Повний реєстр цих слів треба звіряти за орфографічними словниками, оскільки мовці вживають його не лише відповідно до норми, а й на власний розсуд.